אין לקחת חלק מהטקסטים /להעתיק/לשכתב. זכויות שייכות לצלם סטודיו
אם אתם צלמים, או שאתם מעוניינים לדעת מה מרכיב את מחיר התמונה, הגעתם למקום הנכון. בכתבה זו אסביר לכם מה חשוב לדעת בתור לקוח וגם בתור צלם. אז מה הצלם ישאל אתכם? ממה מורכב המחיר עבור הצילום? ואם אתם צלמים – מה חשוב שתדעו מבחינת ניהול התהליך מול הלקוח?
תוכן עניינים
קודם כל צריך לדעת מהו פרויקט הצילום בו אתם מעוניינים? מיהי החברה איתה אתם מעוניינים להתקשר? מה גודל החברה? אם היא גדולה, ייתכן שיהיו לה דרישות וציפיות, ואם היא חברה קטנה, ייתכן כי התהליך יהיה הרבה יותר פשוט.
הצלם ישאל אתכם לא מעט שאלות, ולרובן תהיה חשיבות רבה. המטרה היא להבין מהן הדרישות, וזה בהחלט חיוני. מטרה נוספת של הצלם היא להבין איזה עבודה הוא יצטרך לעשות ומה ההיקף שלה. למשל, אם יש לכם מראש תקציב שאתם מעוניינים להשקיע זה יכול להיות רלוונטי וחשוב, כיוון שבחלק מהפעמים ללקוח יש תקציב מוגבל שהגדיר לעצמו. כמו כן, הצלם ישאל לגבי זכויות שימוש.
הצלם צריך להבין האם יש צד יצירתי לפרויקט לו מצפה הלקוח. אחרי שישמע את התשובות שלכם, הוא יסביר איך אפשר לעשות את הפרויקט, איזה אפשרויות ישנן וייכנס ליותר פרטים כדי להבין טוב יותר וגם כדי לדעת אם הוא יכול לבצע את העבודה. בשלב הזה יכול להיות שייתן הערכה גסה של עלות הפרויקט.
להלן מספר טיפים לתמחור תמונות:
לרוב, ההסכם מגיע מהצלם, שהוא הספק של תוצרי צילום. בצילום מסוג "Editorial" ההסכם יכול לבוא גם מהחברה.
אפשר לעשות משא ומתן. בחלק מהמקרים זה חשוב, אך מדי פעם אין בזה צורך. חשיבות המשא ומתן תלויה בצלם ובמזמין, וחשוב לדעת האם המחיר סביר יחסית לרמה של הצלם? תצטרכו לעשות סקר שוב ולראות את מחיר המתחרים ורמת הצילומים שלהם. לפני כן, אתם יכולים להיכנס למשא ומתן בלי לדעת את מחיר השוק ולהבדיל בין רמות שונות של צילום.
להלן סוגי הצילומים:
"Creative Fee": מורכב בשיתוף עם תשלום על זכויות/רישיון שימוש. זה מה שהצלם רוצה, אך זה מורכב גם מהתייעצות, מההפקה עצמה של הצילום וגם של הציוד. למשל, האם זה חצי יום עבודה/יום עבודה, או לכמה זמן החברה תוכל להשתמש בתמונות (שנה, מספר שנים או לתמיד). אם הצילום מוגבל לזמן מסוים, החברה צריכה לחדש זכויות שימוש.
האם החברה הולכת להשתמש בתמונות רק פעם אחת (למשל, עבור פרסומת) או שזה הולך להיות מספר פעמים עבור מספר קמפיינים או שהיא תוכל להשתמש בהם מספר פעמים בו היא מעוניינת.
זכותו של הלקוח היא להשתמש בתמונות. הפרמטר החשוב הוא איזה זכויות שימוש יש ללקוח. להלן סוגי זכויות השימוש:
איפה ובאילו ממדים הולך להיות השימוש? כאן צריך לברר האם זה ברמה מקומית כדוגמת עיתון עירוני או אזורי, לאומית (כל הארץ), האם זה ברמה בינלאומית והחברה תשתמש בתמונות גם בחו"ל.
חשוב לדעת את ייעוד התמונה, כמו למשל:
חשוב לדעת האם התמונות מיועדות ללקוח לשימוש אישי או עבור מטרות מסחריות, כיוון שפרמטר זה משפיע על מחיר התמונה.
האם זה יופץ לפרסומות או עבור מטרות אחרות כמו כתבה בעיתון או פוסטים בפייסבוק.
ישנם פרמטרים רבים המשפיעים על תמחור תמונות
הזמן הנדרש לייבוא תמונות, סינון והגהה, שזה בעצם ייצוא הצילומים, גם הוא מהווה פרמטר המשפיע על המחיר.
האם יש עבודת ריטוש עור או ריטוש מוצר ו/או קומפוזיציה. החישוב נעשה לפי ריטוש לתמונה או עבור חבילה של תמונות עליה הוסכם מראש.
כאן בא לידי ביטוי הנושא של באלאנס של צבעים, וזוהי למעשה עבודה על "דירוג צבעים" ("Color Grading"). למשל, כדי לשנות צבעים או להדגיש צבעים מסוימים, צריך לעשות קונטרסטים של צבעים נגדיים או צבעים סמוכים וכדומה. דבר זה מהווה סוג של חותמת של הצלם.
העלאת תמונות לענן ו/או ייעוץ לאחר עדכונים ו/או שינויים שהלקוח מבקש מהצלם – גם הם משפיעים על פרמטר המחיר.
עבור צלם מוצרים המבצע צילומי סטודיו, לרוב יידרש סיוע של אסיסטנט. אותו הדבר עבור צילום אנשים, שם הצלם יבחר אסיסטנט הנכלל במחיר. כמו כן, יש גם אסיסטנט של ההפקה וטכנאי שמביא מחשב לשטח ומראה ועוקב אחר תהליך קליטת התמונות למחשב. מדובר על עלות שעתית שכמובן משפיעה על מחיר המוצר עבור הלקוח.
בצילומי חוץ זה יכול לכלול אוכל, עלויות דלק, חניות, ואפילו עלות לינה אם מדובר על פרוייקט האורך מספר ימים ובמקום רחוק.
צילומי חוץ, כדוגמת צילומים במסע בטבע של מספר ימים, עלולים לכלול עלויות נוספות כדוגמת אוכל ולינה
כשאנו באים לקבל הצעת מחיר על תמונות, כדוגמת קבלת הצעת מחיר עבור צילום תכשיטים, חשוב שנדע גם עם מי אנחנו מדברים. כך למשל, חשוב לדעת האם אותו אדם איתו אנו משוחחים מקבל החלטות לגבי הצילום, או שזה רק מישהו מטעם החברה ומישהו אחר הוא המחליט.אם אתם מזמינים צילום עבור החברה בה אתם עובדים, כמו למשל פקשוטים, חשוב שאותו אדם המזמין את הצילום מטעם החברה שלכם יתרשם מצילומי הצלם.
כמו כן, ישנם מקרים בהם הלקוח נותן "בריף" או הסבר ראשוני של מה שהוא רוצה להשיג, ומשם כבר הצלם עושה את ה-"קסמים שלו". מצד שני, ייתכן כי החברה יכולה לתת פירוט מדוייק של מה שהיא רוצה להשיג. למשל, אם זה צילום קולקציית אופנה חדשה, אז עולות מלא שאלות כדוגמת מי אחראי להביא מודליסטית, האם צריך מאפרת ואיפה יבוצעו הצילומים. ניתן לצלם בתוך סטודיו לצילום או לחילופין בסביבה אורבנית בהתאם לצורכי הלקוח. עוד נושא שצריך לשים אליו לב הוא האם הביגוד יצולם גם בנפרד על רקע אחיד ועוד עשרות שאלות. או שאולי זו תמונה לפרסומת, ויש בריף מדויק, שרטוט כל פרט שצריך להיות בתמונה, התפזרות של אור, סקיצה פירוט של כל פרט שנמצא בתמונה. כל אלו הם פרמטרים חשובים שיש לקחת בחשבון. ברוב המקרים, תדברו עם הצלם ישירות, אך יש מקרים בהם לצלם יש נציג, ולכן כל ההתקשרות תהיה מול הנציג שלו, שגם ייתן לכם הצעת מחיר, ירשום את כל הדרישות והציפיות שלכם מהצילומים וכו'.
אל תיכנסו לפאניקה. במידה והצלם איתו אתם מתקשרים מושכל, הוא ישמע לכם וידע לשאול שאלות בהתאם, ימצא את השימוש הנכון ביותר בתמונות עבור הצרכים שלכם וייכנס לסעיפים הרלוונטיים, אחרי הכל, זאת הדאגה של הצלם להסביר לכם איזה סעיפים חשובים. במידה והצלם לא נכנס לאף סעיף, ההחלטה היא שלכם האם לשאול אותו על כך במטרה למנוע אי-הבנות בהמשך. כך למשל, אם הוא חושב שהצילום נועד לשימוש אחד, ואתם חושבים שהוא נועד עבור שימוש אחר, כדאי לברר את זה כדי שתוכלו לקבל את כל זכויותיכם.