בעולם שבו הוויזואליה היא חלק מרכזי מתהליכי שיווק ומכירה, צילום רהיטים ומוצרים מקצועי מהווה כלי חיוני עבור יצרנים, מעצבים ובעלי אולמות תצוגה וחנויות רהיטים. צילום מוצרים מתעד את המוצר בצורה אסתטית, דקורטיבית ומרשימה ובד בבד, מייצר חוויה שממחישה ללקוח את האיכות, הפרטים הנוגעים למוצר לרבות הפרטים הקטנים ביותר והאווירה המיוחדת שהרהיט יכול להכניס עמו אל הבית או אל המשרד כאשר בוחרים לרכוש דווקא אותו. בין אם מדובר בקטלוג מודפס, באתר מכירות מקוון או בפרויקט עיצוב פנים, אין ספק שאיכות הצילום היא זו שעושה את ההבדל בין תמונות בנאליות וסטנדרטיות לבין נכס שיווקי שמניע לפעולה.
תוכן עניינים
צילום רהיטים באולם תצוגה מאפשר להציג את המוצר בצורה מדויקת וברורה, כפי שהוא אמור להיראות בפני הלקוח. היתרון הגדול של צילום באולם תצוגה הוא שניתן לשלוט על מרבית תנאי התאורה, לבחור זוויות נכונות ולהציג את הרהיט בצורה אסתטית ומרשימה.
בדרך כלל, אולמות התצוגה תוכננו מראש באופן שבו הם מחמיאים לוויזואליות של הרהיטים אשר מוצבים בהם שכן, המטרה שלהם היא למכור את הריהוט המוצע בהם ללקוח. לא פעם באולמות התצוגה ניתן למצוא רצפה מבריקה, תאורה רכה, חלוקה נכונה של החלל ועוד, כאשר כל אלה מסייעים לצלם סטודיו להפיק מתהליך הצילום תמונות איכותיות לפעמים ללא שום צורך בהשקעה משמעותית בהקמת סט ייעודי לצילום התמונות.
עם זאת, חשוב להבין כי בצילום של ריהוט באולמות תצוגה ישנן גם חיסרון אשר נוגע לרקע העמוס ברהיטים נוספים, בקהל מבקרים ועוד, כך שלעיתים הצלם יתקשה להפיק תמונה "נקייה" של הרהיט שהוא נדרש לצלם באופן ספציפי לצרכי קטלוג או שיווק באתר אינטרנט. במקרים כאלה, הפתרון יהיה צילום המוצר במקומו ולאחר מכן ביצוע עריכה דיגיטלית שמנטרלת את הרקע ומעניקה לרהיט מראה דקורטיבי, מרשים וייחודי. צלם רהיטים מקצועי ידע כיצד להפיק את המקסימום מתמונות רהיטים באולמות תצוגה באמצעות הצילום עצמו ושימוש בתוכנות עריכה.
צילום רהיטים במחסן הוא אתגר גדול יותר. מדובר בדרך כלל בסביבה לא מעוצבת או אסתטית מדי, התאורה לא תמיד תהיה מספיק טובה להפקת תמונות מחמיאות ובנוסף לכך לא פעם יהיה במקום עומס פריטים וציוד שמפריעים להפקת תמונה אסתטית. מצד שני, לעיתים צילום במחסן או חלל עבודה מהווים את האופציה הזמינה ביותר ללקוח, בעיקר כשהרהיטים טרם הגיעו לאולם תצוגה.
כאן נכנס היתרון של סטודיו נייד לצילום רהיטים אשר כולל את כל מה שצריך בכדי להפיק תמונות מעולות כולל: תאורה, רקעים, מצלמות, עדשות רלוונטיות ועוד. הצלם יכול לבנות "סט" קטן סביב הרהיט ולהפיק תמונה שנראית כאילו צולמה בתנאי סטודיו מלאים. היתרון הוא חיסכון בזמן ולוגיסטיקה, שכן אין צורך להוביל את הרהיטים ממקום למקום בכדי להפיק תמונות טובות שלהם, אך החיסרון הוא מגבלות מקום ותאורה שלעיתים מקשות על צילום רהיטים גדולים במיוחד כמו ספות או ארונות.
לפעמים יש רהיטים כמו שולחנות יוקרה, חלק מפלטות עץ במחסן לא מחוברות לרגליים והן פשוט מוצמדות לקיר באלכסון. זה דורש גישה מיוחדת מצלם לצלם את הפלטה בזווית הנכונה עם תאורה נכונה ואח"כ לחבר בעריכה את הרגליים שבפועל לא היו, דברים לא שגרתיים ועריכות מיוחדות.
חומר גלם בלי גזירה
למה לצלם זווית כזאת עקומה? תבינו בתמונה הבאה
זהו הפתרון כשאין חלק שני של רהיט או שקשה להאיר אותם כשמחוברים ביחד, הרי שאם מחברים פיזית שני חלקים, מאוד קשה להאיר את הכל אם אין מספיק מקום להתרחב עם הפלאשים, שזאת כן מגבלה בהרבה מהפעמים.
צילום תקריב על ספא
כאשר מדובר על צילום רהיטים בתוך פרויקט אמיתי, בין אם בבית פרטי שעוצב על ידי מעצב פנים או בדירה לדוגמה של קבלן, ניתן ליצור סיפור שמגיע יחד עם התמונות שכן, הצלם מציג בתמונות שהוא מצלם יחד עם הרהיט את האווירה בחלל, הקשרים עם רהיטים או אלמנטים דקורטיביים שונים, את הדרך שבה הרהיט משתלב באופן הרמוני בחלל ועוד.
ניתן לומר כי היתרון המרכזי של צילום בפרויקטים של עיצוב פנים או דירות לדוגמא נוגע לאפקט השיווקי שכן, לקוחות פוטנציאליים רואים את הרהיט כחלק מהשלם ויכולים לדמיין כיצד הוא ישתלב בחלל שבו הם רוצים להציב אותו בביתם, יחד עם רהיטים נוספים. זו הסיבה שצילומי עיצוב פנים של פרויקטים וצילומי דירות לדוגמא מאוד מבוקשים לצורך שימוש בפרסומות, קטלוגים דיגיטליים ואתרי אינטרנט.
יחד עם זאת, החיסרון בצילום מסוג זה הוא מגבלות שליטה בתאורה וברקע, במיוחד אם מדובר על חללים מאוכלסים או חללים שמוארים בצורה חלקית. לכן צלם מוצרים שמצלם רהיטים ישתמש בתאורה מקצועית(פלאשים) כדי להתגבר על אתגרי התאורה הטבעית או המלאכותית שיש במקום(שיש לה גוון משלה שמשפיע על הצבע שרהיט מקבל) ולקבל גוון מדויק של הרהיט. כמו כן, לרוב התמונות יהיו פחות נקיות בהשוואה לתמונות שמפיקים מרהיטים על רקע לבן ולכן לא פעם משלבים בין שתי השיטות: צילום אותנטי לשיווק החוויה וצילום נקי על רקע לבן לצורך שימוש בתמונות לקטלוג מכירה. אפשר לייצר אווירה טובה ולבנות סט יפה עם "אקססוריז"(אביזרים) לצד הרהיט ולקבל תמונת אווירה. כמו כן, גם בצילומי רהיטים בפרויקטים אפשר תמיד לקחת את הרהיט ולגזור אותו ולשתול על רקע לבן, רק חשוב לבדוק שאין התלכדות עם שולחנות/כיסאות והרהיטים אחרים ברקע.
בין אם מצלמים באולם תצוגה, במחסן או בדירת מגורים, ניתן לבחור בין שני סוגי צילומים, כאשר האחד הוא צילום על רקע לבן שמוצע על ידי סטודיו נייד לצילומים בין היתר. מדובר על צילום אשר מציע תוצאה אחידה והוא אידיאלי כאמור כאשר יש צורך בתמונות רהיטים לקטלוגים או אתרים שבהם מציגים את הרהיטים לצורך שיווק או מכירה אונליין. הרקע הלבן מדגיש את הרהיט על כל פרטיו ומאפשר לבצע השוואה ויזואלית יעילה בינו לבין רהיט אחר.
אופציה שניה היא צילום של המוצר כפי שהוא במקום שבו הוא מוצג ולאחר מכן שימוש בתוכנת עריכה על מנת לבודד את הרהיט מהרקע העמוס בפרטים לא רלוונטיים ולהעניק לתמונה דיוק וחדות. צילום רהיטים כפי שהם במקום שבו הם מוצבים רלוונטי מאוד כאשר יש צורך לקצר את הליך הצילום ולמרות זאת לקבל תמונה מצוינת בסופו של תהליך הצילום והעריכה.
שתי שיטות הללו מקובלות בתעשיית צילום רהיטים וכלים שונים והבחירה בשיטת הצילום הרלוונטית לרוב תהיה תלויה בתקציב העומד על הפרק, בלוחות הזמנים, במטרה שלשמה מצלמים והיכן עתידים להשתמש בתמונות – האם במסגרת פרסומת כלשהי, אתר אינטרנט, קטלוג מוצרים ועוד.
יש בתי עסק שהאתר שלהם בנוי כדי לקבל תמונות אופקיות, שזה ביחס 3:2 כמו שבמצלמה. עם זאת יש אתרים שבנויים כך שהתמונה צריכה להיות ריבועית והמוצר ממש ממורכז. למה? כיוון שבאתר יש thumbnails, ריבועים קטנים כהצצה לתמונה הגדולה, אם לוחצים עליו. "הסמבנאיל" מראה את מרכז התמונה ולכן אם המוצר לא ממורכז, ה"סאמבנייל" חלק מהמוצר וחלק גדול מהתמונה יהיה רקע, ואז לא בדיוק מובן מהו המוצר, אפילו שכן ניתן לראות אותו טוב אם ילחצו על "הסמבנייל" הזה. זאת הסיבה שצלם סטודיו צריך להתאים את עצמו לפורמט שיש באתר. זה אומר שבעל העסק שמזמין צלם חייב לומר מראש איזה פורמט הוא צריך, אחרת יהיה בלאגן, כיוון שצלם יתן בפורמט לא נכון כי הוא לא יודע מהו האתר שלכם ורק חובתכם לומר לצלם איך מוצגות אצלכם תמונות באתר, כדי שלא יעשה עבודת עריכה כפולה. זה כולל לא רק לגבי הפורמט הריבועי/אופקי, אלא לגבי כל דבר. האם הצל והרקע צריכים להישאר איך שהם או צריכים להיות עם רקע לבן טהור וכו', כל הדרישות צריך לומר מראש. הצלם לא יודע איך בניתם את האתר.
כמו כו, אפשר להחליט שהתמונה הראשית תהיה ריבועית ושאר התמונות הנלוות, שהן לא הראשיות, כולל תמונת תקריב, יהיו אופקיות, כלומר לשלב.
צילום מוצרי זכוכית ולא משנה אם מדובר על כוסות, צלחות, קערות, אגרטלים או כלי מטבח מכל סוג, הוא צילום מאתגר עבור כל צלם סטודיו. הזכוכית השקופה מחזירה אור מכל כיוון ויוצרת השתקפויות לא רצויות בתמונה. לכן, כאשר בוחרים סטודיו לצילום אשר עומד בראשו צלם מקצועי ומנוסה בתחום ריהוט, מוצרי זכוכית, נגרות, פרזול וכלי מטבח, הוא יציע תוצאה מצוינת גם בצילום מוצרי זכוכית שכן, בעזרת הידע והציוד המקצועי שלו הוא ידע כיצד לשלוט על כיווני התאורה, על הרקע ועל זוויות הצילום על מנת להפיק תמונה לא פחות ממושלמת בסופו של דבר.
צילום צלחת עם צל מלאכותי מצד ימין, עם יותר קונטרסט טבעיות
אותה הצלחת עם צבע לבן טהור, אחרי הלבנה בעריכה, פחות קונטרסט לטקסטורה אך שוליים בצבע לבן טהור (עניין של טעם של לקוח)
צילום כלי זכוכית מתבצע לרוב תוך שימוש ברקעים לבנים או כהים שמדגישים את קווי המתאר של המוצר, בשילוב תאורה רכה לקבלת צל רק או חדה לקבלת קונטרסט ועומק בזכוכית(כתלות בלוק שרוצים לקבל) ולכן בחירת צלם מקצועי אשר מומחה בתחום צילומים מסוג זה, היא קריטית להשגת תוצאות טובות.
סטודיו נייד מהווה כלי עבודה חשוב עבור צלם סטודיו מקצועי. היתרון הגדול טמון בניידות שלו וביכולתו להגיע לכל מקום יחד עם הצלם על מנת להציע תנאי צילום סטודיו שהם כאמור רלוונטיים ביותר לא פעם בצילומי ריהוט, מוצרי זכוכית או כלי מטבח, אך לא רק. באמצעות סטודיו נייד ניתן להקים אתר צילומים מדויק למטרת הצילום תוך פרק זמן קצר ולצלם רהיטים או מוצרים גדולים בצורה יעילה על רקע לבן(או צבע אחר), מבלי שיהיה צורך להזיז אותם ממקום למקום ולבזבז זמן ואנרגיות.
מצד שני, חשוב להבין כי לסטודיו נייד יש גם חסרונות שכן, בשטח קשה יותר לשלוט לחלוטין באור ולעיתים המרחב הפיזי הרלוונטי עבור הצילום קטן ומקשה על הצבת ציוד או על צילום מזוויות שונות. בנוסף, צילום רהיטים גדולים בתוך דירה קטנה או מחסן עמוס לא רק ידרשו הזזת רהיטים אחרים שקרובים לרהיט שמצלמים אלא גם ידרשו שימוש רציני בתוכנת עריכה דיגיטלית בכדי להגיע לתוצאה רצויה לאחר צילומי התמונות.
עבודה של צלם סטודיו מחוץ לסטודיו מסורתי, דורשת ממנו להתמודד עם תנאי תאורה לא צפויים שתלויים בתאורה הטבעית במקום, צפיפות ומגבלות לוגיסטיות. למשל במחסן רהיטים בשעה מסוימת ביום יכולה להיכנס שמש(קרני שמש בשעות הבוקר המוקדמות או שעות הערב) שנכנסים ממש לתוך העדשה ומורידים קונטרסט. צלם מקצועי ידע להתמודד עם הזה, אבל זה עדיין קושי בצילום שצריך לדעת להתגבר עליו.
אחד הפתרונות שמאפשרים ליצור תמונות טובות גם בצילומי שטח הוא שימוש ברקעים מתחלפים, למשל רקעי נייר לבנים או כהים(אפור/שחור), אשר מאפשרים לבודד את המוצר או ליצור אווירה אחרת לגמרי לתמונות. כמו כן, ע"י תאורה פלאשים אפשר להתגבר גם על התאורה שקיימת במקום ולנטרל אותה. סטודיו לצילומים מקס מכיר היטב את כל האתגרים הכרוכים בצילום בשטח ומספק תמונות לא פחות ממושלמות לנוכח האתגרים בעזרת ציוד מקצועי וידע רחב היקף בתחום צילומים מסוג זה.
עבור הלקוח, היתרון המשמעותי ביותר בצילומי סטודיו מקצועיים הוא קבלת תמונות באיכות גבוהה שיכולות לשמש אותו לכלל ערוצי השיווק לרבות: קטלוגים, אתרי אינטרנט, מודעות פרסום או רשתות חברתיות. צילומים מסוג זה מאפשרים ליצור מותג אחיד מבחינה ויזואלית על ידי תמונות וליצור רושם של מותג אמין.
לא פעם באתרי אינטרנט של חנויות רהיטים רואים פשלות רבות וזה חוסר מקצועיות, גם כלפי הלקוחות שבאים לבקר באתר. למשל לא פעם רואים שאין צל, ואז יש תחושה של רהיט מרחף באוויר. למה צלם שלכם לא דאג לצל. כל רהיט חייב להיות לו צל כדי שירגיש שהוא עומד על משהו. בנוסף, יש תמונות עם צל מלוכלך, למשל תמונה של כיסא ומתחתיו צל מלוכלך ומבחוץ לבן טהור, זה לא יתכן ועשיתם עבודת צילום לא טובה, במידה וצילמתם בעצמכם. כמן כן, לפעמים רואים גזירה לא איכותית לפי ריבועים, ואז רואים לצד הרהיט פס אפור ואח"כ לבן, כלומר לא דאגו אפילו לגזור כמו שצריך והשאירו צל אפור ליד לבן טהור, תוצאה גרועה שרואים באתרים של חנויות רהיטים.
תמונות איכותיות מעלות את ערך המוצר בעיני הצרכן ולכן, כאשר מדובר על צילום רהיטים, כלי מטבח או זכוכית, חשוב לבחור במקצוען.
חשוב להבין כי קיים הבדל מהותי בין צילום רהיטים או מוצרים עבור פרסום בקטלוג מודפס לבין צילומם לאתר אינטרנט.
בקטלוגים חשוב להציג את הרהיטים והמוצרים המצולמים בצורה אחידה מבחינת הזוויות שבהם הם מוצבים, הרקע, התאורה שכן, הדבר מקל על הצרכן ומאפשר לו לבחון את המוצרים באופן ויזואלי בצורה יעילה יותר ואחידה. באתר אינטרנט לעומת זאת ניתן לשלב בין תמונות נקיות לבין תמונות אווירה, כך לדוגמא: ספה יכולה להופיע באתר אינטרנט על רקע לבן לצורך השוואה בינה לבין ספות אחרות והיא יכולה גם להופיע במסגרת צילום סלון מעוצב בכדי לעורר השוואה.
אחידות חשובה בכל הצילומים. צלם סטודיו שבא לא פעם אליכם יודע לכוון את אותה התאורה ואת אותן זוויות כדי שבין צילום לצילום תהיה אחידות, זה קריטי בעיניי. כמו כן, האחידות בתמונות גם חשובה. למשל אם מחליטים לתת לכל רהיט 3 תמונות, אז יש החלטה לגבי כל הצילומים שיתבצעו, שכל רהיט יהיה מצולם מזווית חזיתית, זווית אלכסונית ותמונת תקריב. לא רק זה, צלם סטודיו זוכר את הגובה ממנו מצולם כל רהיט, הרי שחשוב לשמור עליו ועל הזווית שממנה כן אפשר לראות את פלטת עץ למשל על שולחן ואת הטקסטורה של השולחן. צילום מזווית נמוכה מדיי לא יראה את הרהיט כמו צריך, כך גם עם כיסא, שצריכים לראות את המושב שלו. אחידות הוא שם המשחק.
צלם סטודיו מנוסה יודע להתאים את הפורמט הנכון לכל צורך שיווקי. סטודיו לצילום מקס מציע צילום רהיטים, מוצרי זכוכית, עבודות נגרות ומוצרי מטבח באיכות גבוהה, בהתאמה מלאה לצרכי הלקוח ולמטרות העומדות על הפרק. הניסיון שלו, היצירתיות, המקצועיות והדיוק, מאפשרים ליצור תמונות איכותיות ומרהיבות ביופיין, אשר מאפשרות לבחון את המצולם על כל פרטיו.
צילום רהיטים וכלי מטבח, עבודות נגרות ומוצרי זכוכית הוא תחום מקצועי שמחייב שילוב בין ידע טכני, ציוד מתאים וניסיון בשטח. הבחירה בין צילום באולם תצוגה, במחסן או במסגרת פרויקט עיצוב פנים תלויה במטרות השיווקיות ובמגבלות הלוגיסטיות. בחירה בשירותי סטודיו נייד מעניקה יתרון גמיש, אך גם מעלה אתגרים שיש להתמודד עמם ביצירתיות. על אתגרים אלה אני מספר לפעמים בסטרונים קצרים שאני מוציא בערוץ שלי של צילומי סטודיו ביוטיוב ובטיקטוק.
בין אם מדובר בצילומים עבור קטלוג מודפס, אתר חברה או חומר שיווקי לרשתות, צילומי סטודיו מקצועיים הם הכלי המרכזי ליצירת מראה אחיד, אמין ומושך. כאן בדיוק נכנס לתמונה פוטו סטודיו מקס, שמציע ניסיון עשיר בצילום מוצרים כמו רהיטים, עבודות נגרות, כלי מטבח וזכוכית, תוך התאמה מלאה לדרישות הלקוח ולצרכים השיווקיים שלו.