תוכן עניינים
אין לקחת חלק מהטקסטים /להעתיק/לשכתב. זכויות שייכות לפוטו סטודיו מקס
אדבר על מסע פרסום שנעשה עבור שיווקי מוצרים. נדבר על צילום מוצרים וצילומי תדמית כדי לשווק את המוצרים (חוברות למתמטיקה), על תוכנית אסטרטגית שבנתה יועצת שיווק ויח"ץ ללקוח, ואיך היא יושמה בפועל. נדבר על התכנון של תהליך הצילום וגיבוש רעיונות, על ביצוע הצילומים של מוצרים וצילומי תדמית ואצרף כמה דוגמאות של תוצאות הצילום.
צילום פקשוט למארזים
ד"ר דוד קודיש כתב, פיתח והפיק לדפוס חוברות למתמטיקה שנועדו לתלמידים להיות חומר עזר לשיעורים שהם לומדים עם ספרים. המטרה היא להפוך ממשהו יחסית קטן כמו מתן שיעורים פרטיים לתלמידים למשהו יותר גדול, לשווק את חוברות הלימוד כך שישמשו את כלל התלמידים בארץ שרוצים להיעזר בחומר עזר מאוד נגיש לתלמידים, קל למצוא חוברת בתחום מסוים( הסתברות, חדו"א, וקטורים, טריגונומטריה וכו'). הוא נעזר ביועצת שיווק ויח"ץ הילה כלפון שמקדמת אותו. נבנתה תוכנית אסטרטגית עם שלבים לביצוע עם פירוט רב- הכנות מקדימות, הפקת חוברות בדפוס, צילום מוצר (חוברות) וצילום תדמית לד"ר, בניית אתר והעלת החומרים לשם, שיווק החוברות בפלטפורמות שונות (גוגל, פייסבוק), בניית מערך פוסטים ברשת חברתית פייסבוק וכו'
הילה פנתה אליי כצלם מוצרים ותדמית, בחנה כמה צלמים ובחרה בי כאופציה הכי מתאימה. בשלב הראשוני היה שלב שבו בשיחה ראשונית וזומים בהמשך הייתי צריך להבין את הקונספט השלם, זה לא סתם צילום מוצר( היי, יש לנו 10 מוצרם, תצלם לנו, מה המחיר) אלא משהו הרבה מעבר. היינו צריכים לגבר קונספט איזה צילומים להפיק מיום צילום כדי לצאת עם תוצאות הכי טובות. בהתחלה חשבנו על יום צילום מוצרים בנפרד מיום צילומי תדמית אך בסוף הייתה החלטה לעשות הכל באותו היום. אחרי מס' שיחות הבנתי את הקונספט השיווקי, את המטרות של שיווק המארזים ובהמשך הצעתי רעיונות. הכי טוב זה כשמבינים עד הסוף את המטרה, ואז אפשר לגבש קונספט טוב. כמה שפחות מידע נמסר לצלם תדמית, ככה פחות ידע לגבש רעיון (אלא אם זה צילום רגיל).
לכן, עשיתי חיפושים שונים ברשת כדי להבין מהו הערך המוסף שאני יכול להביא כצלם. לרוב, התייחסות לצלם מוצרים היא מאוד טכנית, האם אתה יכול לצלם לנו בצורה כזאת וכמה יעלה. כאן הבאתי רעיונות שונית ששאבתי בשלב הראשוני מהאינטרנט. למשל שימוש באביזרים שונים כמו סרגל, מחשבון, מחק, נייר כתיבה ועטים ועפרונות וכו'. היו המון דברים טובים שצצו בתמונות בגוגל, למשל קיר צבוע במשפצות של שח או שימוש באביזרים שונים מתחום המתמטיקה.
בעקבות ההתרשמות הראשונית שקיבלתי מהאינטרנט, כצלם תדמית גיבשתי גם רעיונות משלי ביחד עם יועצת עסקית. בנוסף לצילומי מוצר של מארזים וחוברות וצילומי תדמית( פורטרטים עסקיים לד"ר) גיבשנו שני רעיונות נוספים: אחד זה לצלם את התלמידים(סוג של צילום דוקומנטרי) בכיתה עם ד"ר ולהראות שהם נעזרים בחוברות, תלמידים שמחזיקים חוברות או חוברות שוכבות על שולחן כתיבה או ד"ר לצד התלמידים שעוזר להם בכיתה. הרעיון הנוסף שיצא מוצלח הוא תלמידה שיושבת בחדר שלה בספריה ולומדת עם החוברות, המטרה הייתה להעביר תחושת ערב. בכיתה, גיוונתי בזוויות שונות, אופקיות ואלכסוניות מלמעלה.
השלב הראשון היה צילומי מוצר. הבאתי רקע ופרסתי את התאורה, רקע לבן וביצענו צילומי מוצר. פיזרנו מארזים בצורות שונות, לבד ולצד החוברות, את החוברות לבד כצילומי פקשוטים(לאתר), תמונות אווירה של חוברות עם אביזרים(בשביל הפוסטים), בחנו זוויות שונות.
היה חשוב לצלם את החוברות אחד אחד, וגם לצד המארז. היו מספר מארזים ל 4 ו 5 יחידות לימוד. כמו כן, כיוון שהרקע של האתר לבן, הייתי צריך בעריכה לגזור כדי שהרקע של המוצר יהיה לבן טהור. צילומי פקשוט בדיוק נועדו לאתר(כמו צילומים לאמזון, כשרקע המוצר הוא לבן) כי זה אתר מכירתי שמציג את הד"ר במלל וגם ויזואלית, הסבר על החוברות בצירוף תמונות של חוברות וכל שאר התמונות שמציגות את המוצר בצורה מקיפה.
התאורה הייתה רכה כדי לייצר אחידות, אור שוטף עם קצת צל (כדי לייצר מימד למארזים).
השלב השני היה צילומי תדמית לד"ר. ניצלנו את הרקע שהיה, עשיתי כמה שינוים בתאורה ועשיתי צילומי פורטרט עסקיים(צילומי תדמית) לדוד. התאורה הייתה רכה, החליף ביגוד פעם אחת לגיוון, צילמתי אותו עם ובלי מארזים, על כיסא ובעמידה, תקריבים וחצי גוף – נועד ליח"ץ ולאתר שלו ופייסבוק.
השלב השלישי היה צילום תלמידות ותלמידים בכיתה, כדי להראות תמונות של תלמידים שלומדים לפי החוברות. הבאתי פלאשים לכיתה, אור שטוף רך כשדוד ניגש ועוזר לתלמידים בצורה מאוד אורגנית ופחות מבויים(זה קטע מאוד מעניין) כשמביימים יוצא לא כמו לא מבויים, כי אז תמונות יוצאות יותר טבעיות עדיין מדגימות את הרעיון.
השלב הרביעי, צילום תלמידה עם תאורת ערב לומדת וברקע ספריה, כדי להדגים שגם תלמיד יכול להשתמש בחוברת לבד כשהוא לומד.
בסוף נעשתה עריכה לכל התמונות – לצילומי מוצר (בהירות, קונטקסטים, צבע, חיתוכים, יישור מארזים שהיו קצת עקומים מהדפוס), לצילומי תדמית (עריכת עור ופגמים וכו'), לצילומי ערב דוקומנטרי ולתלמידים גם נעשה עריכה אך יותר בסיסית. צילומי המוצרים נמסרו ונעשה בהם שימוש באתר, כמו גם צילומי תדמית של דוד ששומשו בעמוד נחיתה וגם ביח"ץ.
כצלם מוצרים היה לי הצורך לצלם את המוצרים עם תאורה מחמיאה ומתאימה לצילום המארזים. השתמשתי במרככים כדי שהתאורה תהיה רכה. מטרתו של צלם מוצר לא רק לבחור תאורה מתיאמה אלא לחשוב גם על קומפוזיציות נכונות, ועל איך לשלב את המוצרים כשהם מצולמים ביחד, לחשוב על זווית צילום(האם פרונטלית, בזווית מהצד או מלמעלה)
צילום מוצר (מארז לשיווק)
שימו לב העדין מצד שמאל מייצר קצת עומק לקופסה. אם הייתי מאיר בצורה אחידה, הצד השמאלי היה מקבל את אותה הבהירות ופחות היינו רואים את העומק של המארז. הצבע ה"לבן" של הקרטון בפועל לא לבן ולא רציתי להלבין אותו, אחרת היה גם מאבד מהקונטרסט על רקע לבן טהור, לכן כן השארתי אותו בבהירות המקורית.
אחד האתגרים והשיקולים היה האם לצלם את המארז מסובב לשמאל או לימין.
במקרה הזה רואים את "הקיפול" – סגירה של הקרטון קדימה ובתמונה הקודמת מאחורה, לכן העדפנו את הגרסה העליונה. בהזדמנות זאת אפשר לראות גם מה ההבדל בין צילום מוצר גזור ללא גזור(הרקע). שימו לב שכרגע זאת תמונה שנועדה לצילומי פקשוט, אבל כל עוד היא לא צולמה בזמן צלום על רקע לבן טהור, או שלא נגזרה בעריכה (אחד מהשתיים) היא נחשבת כתמונת מוצר שצריכה לעבור עריכה.
צילום מוצר על רקע לבן
לצילומי מוצר שלחוברות היו ווריאציות שונות של אותם המארזים ביחד, זה אחד מהצילומים. ניסינו לארגן אותם בצורות שונות.
צילום מוצרים אתרי אינטרנט
שילבנו גם אביזרים שסיפרתי עליהם מקודם, תמונה כוללת את המארזים, חוברות, עפרונות, מחשבון, מחוגה וכו'.
צילומי פקשוט
כמו כן צולמה כל חוברת בנפרד למטרת צילום פקשוט. בצורה כזאת כל מוצר יכול להימכר באתר וגם במארזים שכל מארז מכיל כמה חוברות. המומחיות של צלם פקשוטים היא לצלם כל סוג מוצר(גם כאלה שמחזירים השתקפויות – מוצרי זכוכית, מתכת וכו') בצורה מחמיאה, יודע להעלים השתקפויות לא רצויות וגוזר לרקע לבן וכל צלם מוצרים יודע לצלם גם פקשוטים.
כמו כן לפוסטים צילמתי תמונות אווירה, כלומר צילומי אווירה למוצר בשפה המקצועית.
צילום מוצרים לאתרי אינטרנט
במקרה הזה לא היה צריך לעשות גזירה, אלה תמונות אווירה שישמשו לפוסטים בגאנט פוסטים שתוכנן ע"י יועצת עסקית.
אפשר לומר שאלה היו צילומי סטודיו – כשהייתי בתפקיד צלם מוצרים, כיוון שזה סטודיו לצילום נייד. זה כל ההבדל. בסטודיו לצילום יש הרבה יותר אביזרים לפלאשים כמו פילטרים נגד השתקפויות, מרככים, ספוטים, דיפיוזרים וכו' שנותנים שליטה יותר טובה על התאורה וזה התקפיד של צלם מוצר – לשלוט בתאורה בצורה הטובה ביותר, בנוסף לקומפוזיציה שגם היא חשובה.
למשל, איך תשימו את המארז, לאיזה צד תסובבו אותו כדי לצלם, האם בחזית קדמית או קצת בזווית מעל המוצר, האם לסובב את המוצר עצמו או לא, כל השאלות האלה עולות בזמן צילום אצל צלם מוצרים. למשל בצילומי אווירה למוצר (תמונה למעלה), ראיתם שפיזרנו את החוברות בצורת מניפה. עם זאת, כשצילמתי צילומי פקשוט (תמונה אחד לפני), העמדנו את החוברות ישר. זה לא חובה שצילום פקשוטים יהיו חזיתיים כמו בדוגמה שלנו, כי ראיתם את המארזים דווקא מסובבים קצת לצד.
אפשר לומר שכל סוגי הצילום שעשיתי, גם צילומי פקשוט וגם צילום מוצרים וגם צילומי אווירה – אלה הם צילום מוצרים לאתרי אינטרנט תחת מטריה אחת, כיוון שגם פקשוטים של מארזים נועדו לאתר אינטרנט, וגם צילומי פורטרט של ילדה הלומדת בערב(בהמשך) זה גם צילום לאתר אינטרנט, כמו גם צילומי החוברות ומארזים. צילום לאתרי אינטרנט זה מושג רחב כפי שאתם רואים והוא גם יכול לכלול עוד קטגוריה אחת שאני לא מדבר בכתבה – זה צילום מוצרים לפרסומות (ולא רק לאינטרנט) אלא גם לדפוס ושלטי חוצות.
צילומי פורטרטים היו יחסית פשוטים. היינו צריכים להשיג תמונות גוף ליחסי ציבור. כצלם תדמית, נתתי כמה הוראות פשוטות לגבי התמונות, ועשיתי כמה תקריבים של פנים, תמונת חצי גוף בעמידה וכמה תמונות עם המארזים שהוא משווק. לרוב צילומי תדמית נעשים בסטודיו, במקרה הזה הקמתי סטודיו במקום עצמו. כמובן שבסטודיו יש את כל האביזרים, רקעים, תאורה שונה מה שלא אפשרי להביא למקום העסק, לכן נבחר להשתמש במרכך מסוג אחד (מרכך גדול), לא מייצר קונטרסטים ונותן אור רך.
צילום פורטרטים
צלם פורטרטים מיומן יודע גם לכוונן איזון לבן. זה אומר שהצבע שאתם רואים בתמונה, למשל צבע עור או צבע חולצה, הוא אכן הצבע שהיה ביום צילום. לפעמים אם יש טעות באיזון לבן, אז הצבעים לא יהיו מדויקים ולכן צריך לצלם עם מכשיר שבעזרתו אפשר לכייל בעריכה או שעובדים בתנאים מבוקרים של פלאשים שידוע מהי הטמפרטורה של תאורה שלו (למשל 5500K). לכן, צלם סטודיו יודע את הניואנסים הקנטים האלה ומשתמש במכשירים שציינתי. המכשיר בה בצורת ריבוע עם דגימות של אפור או דיסק קטן עגול בצבע אפור, מצלמים אותו לפני שמתחילים לעשות צילומי פורטרט ואז בעריכה אפשר לכייל( דוגמה לכך אפשר לראות בכתבה שכתבי באתר שנקראת "צילום לעסקים למי זה מתאים?")
צילומי פורטרט
צילומי תדמית
צלם פורטרטים יודע לתת דגשים לגבי תנוחות גוף, הבאות פנים, עיניים ולכוון עיניים(יש לא מעט אנשים עם עין אחת יותר גדולה מהשניה), יודע לתת הוראות לגבי הסנטר (כדי שלא יהיו קמטים), ויודע לערוך לרוב. בעריכה, הורדתי כל מני פגמים וקטמים שיש לכל אחד והתוצאה היא פנים מרוטשות בצורה מחמיאה ומקצועית. לרוב צלמי פורטרטים עושים את העריכה לבד ורק במקרים מסוימים להפקות גדולות משתמשים בעורך חיצוני שזאת המומחיות שלו.
צילומי תדמית אפשר להחשיב תחת קטגוריית סטודיו לצילומים. היתרון של סטודיו לצילום הוא שליטה מלאה בתאורה, אין השפעה חיצונית של תאורת חוץ, יש שליטה בתאורה שקיימת בסטודיו ותנאים מבוקרים. כמו כן, יש מזגן, שתייה וגם פינה להחלפת בגדים. כמו כן בסטודיו לצילום יש בחלק מהמקרים ביגוד נוסף/אביזרי ביגוד ויש אפשרות להזמין מאפרת. למה זה חשוב? בהרבה מהפעמים אנשים באים אם קרחת, במיוחד הגברים. אם הם יבואו לסטודיו לצילום לא מאופרים (איפור קל לגברים ) פשוט נראה את כל ההשתקפויות על הקרחת מתאורת פלאשים. יש חומרי מט שאפשר להשתמש ולמנוע את זה, המטרה לא להראות את הבן אדם כאילו הוא מזיע, אלה דברים דיי פשוטים שכל צלם פורטרטים מקצועי יגיד לכם.
דרך אגב, עניין ההשתקפויות. צלם תדמית יודע לשלוט בתאורה ולמנוע השתקפויות נוספות. תראו השתקפות במשקפת של המצולם בקצה. זה רק מצביע שיש לו זכוכית במשקפיים. אם מאירים בצורה לא טובה, ההשתקפות יכולה להסתיר את העיניים לגמרי, לכן נגיעה קטנה שבה רואים זכוכית היא לגיטימית.
הייתי צריך לעשות סוג של צילום דוקומנטרי ולהראות את התלמידים לומדים לפי החוברות. לכן עשיתי צילומי פורטרטים בהתחשב בכך שזה לא צילום פורטרט נקי (על רקע אחיד) אלא היה צריך להראות גם את החוברות שבהן משתמשים התלמידים כרקע ומדיי פעם עשיתי גם תקריבים כצילומי אווירה.
צלם פורטרטים יותר מצלם מצולם אחד או צוות אבל אם כבר צוות אנשים, אז על רקע אחיד. במקרה הזה – צילום של תלמידות לומדות בכיתה, לא הייתי מחשיב שצילום פורטרט אלא דוקומנטרי, כי התלמידות אכן למדו ולא ביימו בשבילו.
בתמונה הזאת רואים גם רקע רלוונטי, רואים שגם המקום בו לומדים התלמידים קשור לתחום המתמטיקה.
צילום פורטרט של תלמידה בכיתה
עם תאורת ערב שמותקנת בספרייה צילמתי את התלמידה לומדת לפי חוברות. החוברות היו או ביד של התלמידה או על השולחן. עשיתי כמה צילומי פורטרט אנכיות ואופקיות. אפשר לומר שאלה הם צילומי סטודיו רק ב"תנאי שטח". כיוון שזהו סט צילום לכל דבר, הבאתי תאורה, חשבנו מראש על צילום פורטרט של ילדה בספריה בתנאים מבוקרים. תחשבו אם היה צריך לעשות את זה בסטודיו לצילומים, האם הייתם עושים שינוי של הספרייה לסטודיו כדי להקים סט כזה? לפעמים באירועי פרסום גדולים והפקות גדולות כן אפשר לעשות, אבל לא במקרה שאין תקציב גדול וצריך לעבוד עם התקציב הקיים
צילום פורטרט של תלמידה מהצד בזווית וקצת מאחורה כדי לראות את הספרייה ושולחן עבודה של תלמידה עם קלסרים.
צילום פורטרט של תלמידה מהצד, עוד זווית נוספת שניסינו עם חוברות ביד או שוכבות.
צילום פורטרט של תלמידה שלומדת
צילום פורטרט אווירה
בסוף נבחרה רק תמונה אחת לאתר. הדלקתי את מנורה של שולחן כדי לדמות אווירה של הערב, אך כן הוספתי פלאש כדי התאורה של הפנס לא הייתה מספיקה.
זה היה פרויקט מעניין, שדרש חשיבה וגיבוש קונספט ליום צילומים. הפרויקט דרש ידע של צלם מוצרים כדי לצלם מארזים ומאידך דרש ידע וניסיון בצילומי תדמית – צילום פורטרטים עסקיים של ד"ר, תלמידים בכיתה ותלמידה בערב. כל הדרך עברה בהצלחה ומכאן האתר מולא בתמונות ויועצת שיווק שמלווה את ד"ר ממשיכה לעשות יח"ץ וגאנט פוסטים, שבהם ישתמשו בתמונות אווירה שצילמתי.
אתם יכולים להתרשם מצילומי תדמית ומוצר שאני עושה באתר שלי, סטודיו לצילום מקס https://photostudio.co.il
צילומי אווירה למוצר
צילום מוצר על רקע אחיד
צילום מוצרים
צילום מוצרי מארז לצד החוברות שהוא מכיר
צילומי מוצר – חוברות עם מארז 5 יחידות
שמי מקס מסטודיו לצילומים מקס, מוזמנים לצפות בגלריות של צילומי מוצר וצילומי תדמית שאני עושה לאנשי עסקים.
אם יש לכם צילום שתרצו לעשות, מוזמנים ליצור קשר.