צילום זו אמנות אותה ניתן לבצע בעזרת מספר מוצרים שונים שלכל אחד מהם פונקציות ייחודיות. כך למשל, המצלמות הביתיות מציעות פונקציות מרובות, ומאפשרות לנו להנציח רגעים, אובייקטים ודמויות באופן הרצוי. כמובן שהמצלמות המקצועיות לוקחות אותנו עוד כמה צעדים קדימה, ומאפשרות לאנשי המקצוע להפיק תוצרים משובחים ואמנותיים פי כמה. בכל מצלמה שאתם לא משתמשים, חשוב שתהיה לכם שליטה טובה במצלמה, ותכירו מושגים בצילום שישפרו את הביצועים וכתוצאה מכך גם את התוצרים שלכם. במאמר זה תוכלו לקבל היכרות בסיסית עם מספר מושגים משמעותיים בתחום הצילום.
תוכן עניינים
להלן מספר מושגים בצילום שחשוב לדעת, בין אם אתם צלמים מתחילים או מתעניינים בצילום. אלו מושגים בסיסיים שבהם משתמשים צלמים במהלך צילומיהם.
ISO– הכוונה למושג זה היא רגישות לאור של חיישן המצלמה. כשנרצה לקבל צילום יותר איכותי, נעבוד ב- ISO נמוך, כלומר עם רגישות חיישן מאוד נמוכה. הדבר תקף למקרים בהם נרצה לשמור על איכות הפריים, במיוחד אם אנחנו רוצים להדפיס את התמונה לאחר מכן. ניתן להשתמש ב- ISO נמוך בשביל צילום מקצועי של נופים או מוצרים. צלם פורטרטים מקצועי צריך להיות בטוח שאיכות התמונה היא הטובה ביותר.
לעומת זאת, אם אנחנו לא מתכוונים להדפיס את התמונה, או שירידה קלה באיכות לא תפריעה לנו, אפשר לצלם ב- ISO גבוהה. המקרים בהם ניתן להשתמש בכך הם בזמן צילום בשעות החושך, למשל צילום ספורט באולם שאין בו הרבה תאורת יום וקיימת רק תאורה מלאכותית. במצב זה משתמשים ב-ISO גבוה משום שאם מעלים את רגישות של החיישן, נקבל תמונה בהירה אפילו במקום חשוך יחסית עם מעט אור, בין אם טבעי או מלאכותי. באמצעות רגישות גבוה זו, אנחנו שולטים באור אשר ייווצר בתמונה ובוחרים מה שמתאים לאותו סוג צילום. זהו אחד מתוך מושגים בצילום אשר משמעותיים מאוד בתהליך הצילום עצמו.
רעשים– רעשים נובעים מתוך מושגים בצילום שעליהם דובר- מהרגישות. ככל שנעלה את רגישות החיישן, התמונות יהיו יותר רועשות. מה זה אומר? לרוב רעש מתבטא כנקודות קטנות מפוזרות בצורה אחידה בתוך התמונה. כמובן שבמצב מושלם אנחנו שואפים לעבוד ב- ISO נמוך כדי לא לקבל את הרעשים האלה. דוגמה שאתם יכולים לזהות בעצמכם- אם צילמם משהו בשעות הערב עם פלאפון ותעשו זום, תראו תמונה מגורענת, עם נקודות קטנות מאוד, וזה נקרא רעש.
במהלך הצילומים, הצלם תמיד יעבוד ב- ISO נמוך כדי לא לקבל רעשים. האמת, הרעשים קיימים גם באיזונים נמוכים, אבל הם כמעט לא מורגשים. חשוב לדעת כי רעשים לא תלויים באופן ישיר בנו, אלא באיכות החיישן של המצלמה. בסופו של דבר, אנחנו שולטים על רעשים רק בעקיפין, דרך קביעת ISO ומהירות הצמצם.
מהירות צמצם – עוד אחד מתוך מושגים בצילום שמדבר בעצם בחשיפת חיישן המצלמה לאור. כלומר, כמה זמן אנחנו חושפים את החיישן לאור, לפני שהתריס נסגר שוב. זהו פרק זמן הנקבע מתחילת פתיחת התריס ועד לרגע סיום סגירת התריס, בו החיישן מקבל את האור.
מהירות הצמצם הוא נתון הנמצא בשליטתו של הצלם. הוא יכול לקבוע טיימר מקרים מסוימים כמו שקיעה, בה ניתן לקבוע זמן חשיפה ידני של חצי שעה. ניתן לעשות זאת על מנת למרוח עננים באור יום עם פילטר, או בלילה לתפיסת תנועת הכוכבים. בניגוד לכך, אם רוצים לתפוס רגע ספורטיבי, אז דווקא נקבע מהירות צמצם גובהה, כלומר מעט מאוד חשיפה של אור. זאת כדי לתפוס את הרגע ולהקפיא בתנועה.
בתוך סטודיו לצילומים לרוב מנסים להתעלם מתאורה קבועה. איך? בכך שאנחנו נתן מעט מאוד זמן לאור להיכנס לחיישן, כלומר נקבע מהירות צמצם יחסית גבוהה ורק אור של פלאשים יופיע בתמונה. יש גם מקרים בהם אנחנו נרצה לטשטש תמונה בצורה מכוונת, ולכן נבחר לעשות עם חשיפות ארוכות. דוגמא לכך ניתן לראות בטשטוש רקע כאשר המכונית שעובר לידינו בפוקוס, צילומים שנערכים בסטודיו או בטבע כמו צילום לאתר הכרויות. עם זאת, הדבר אינו נהוג, אך קיימים מקרים בודדים בהם הדבר נעשה במכוון ,כדי לטשטש תמונה של ספורטאי בתנועה, ולהתמקד בפנים שלו. אלו הם מושגים בצילום שחשב לדעת בשביל לצלם את התמונה הטובה ביותר.
לעיל פורטו מושגים בצילום וכן מידע לעניין בנוגע לצילום כמו פקשוטים. אך מלבד לאלו שהוזכרו לעיל בהקשר של חלקי המצלמה והפונקציות שלה, חשוב להכיר עוד מושגים בסיסיים בצילום. גם להם השפעה על איכות התמונה והצילום.
צמצם – זהו אחד מתוך מושגים בצילום שבו קיים הבדל מהותי בין סוגיו. כך, ברוב המקרים, הצמצם שייך לעדשה, אך קיימות מצלמות בפורמט בינוני שבהם הצמצם בנוי בתוך מצלמה. במקרה הקלאסי, אם הצמצם של המצלמה במצב הכי פתוח, העדשה מעבירה הרבה אור לחיישן. עם זאת, אם אנחנו סוגרים צמצם של אותה עדשה, אז פחות אור יכנס לחיישן. סגירת או פתיחת הצמצם משפיע על עומק שדה, כלומר בצמצם פתוח יהיה בפוקוס, לעומת זאת כשנסגור צמצם, הוא יהיה יותר בפוקוס לאובייקט המצולם. למשל, אם מצלמים סרגל בצמצם הנמוך, אז אולי רק הספרה שעליה שמנו פוקוס תהיה בפוקוס וטיפה לפני ואחרי. לעומת זאת, אבל אם סגרנו צמצם, אז יותר לאורך הסרגל יהיה בפוקוס. בשורה תחתונה, הצמצם משפיע על כמה אור מכניסים לחיישן דרך העדשה ועד כמה הדברים (לאורך) יהיו בפוקוס.
אורך מוקד– אורך מוקד הוא מתוך מושגים בצילום אשר קובע כמה רחב או בזום אנחנו תופסים את התמונה, כלומר מה נראה בסופו של דבר בתמונה. זה דומה לפלאפון שבו אתם היום עושים עם טאץ' תקריב עם תנועת ידיים, רק שזהו זום מלאכותי(דיגיטלי) ועם עדשה זה זום אמיתי(אופטי). אפשר לצלם נוף בזווית רחבה, אפשר לצלם פורטרט בעדשה ייעודית, שהיא יותר תקריב מאשר עדשה רחבה לנופים. ניתן אף לצלם את השמש ממרחק רחוק עם עדשת ייעודית מרחוק, כך שהיא והיא תהיה גדולה בתמונה.
קומפוזיציה – זהו מושג מתוך מושגים בצילום שמדבר על כמה דברים בו זמנית. ראשית, זהו המקום בו נמקם את המצלמה שלנו במרחב, באיזו זווית צילום נבחר ואיך האובייקטים בתמונה יהיו מסודרים. למשל, בצילומי טבע הכל כבר מסודר ולכן מה שאנחנו שולטים בו זה הגובה ממנו נצלם וגם לאיזה כיוון(זווית) נצלם וגם באיזה אורך מוקד נשתמש, האם נתפוס נוף רחב או שנעשה זום, לתפוס רק פסגת ההר ולא את כל הנוף.
לעומת זאת, כשמדובר בתהליך צילום מוצרים, הקומפוזיציה חשובה, כי הצלם יחליט היכן לשים את המוצר ביחס לפריים, באיזו זווית שמנו את האובייקט, באיזו זווית המצלמה יחסית לאובייקט, איך מסודרים אובייקטים אחרים בתמונה, מה יהיה ברקע של המוצר ועוד. כל היבטים אלו מהווים קומפוזיציה, סדר של כל האובייקטים בתמונה. בצילום אנשים אפשר גם להשתמש במושגים בצילום כמו קומפוזיציה. במקרה זה מדובר בשאלה האם הצלם מצלם גוף שלם, חצי גוף או תקריב פנים והאם למרכז תמונה של חצי גוף לאמצע או שהאדם יהיה בצד כדי להשתיל טקסט לצד הרקע הנקי הנותר. זוהי גם קומפוזיציה.
רזולוציה – כאשר מדברים על מושגים בצילום כמו רזולוציה, הכוונה היא כמה פיקסלים יש במצלמה. רזולוציה מדברת על כמה נקודות, או פיקסלים יש על החיישן. כך לדוגמא, אם לחיישן יש 20 מגה-פיקסל, זה אומר שבחיישן יש 20 מיליון פיקסלים בערך (כי יש גם פיקסלים בשביל פוקוס).
חדות – אחד מתוך מושגים בצילום הקובע עד כמה אנחנו בתור מתבוננים רואים דברים בחדות. אם העדשה של מצלמה פשוטה, החדות תהיה ירודה ונראה את זה בתמונה הסופית. אם זאת שימוש בעדשה איכותית, כל נקודה שנתפקסס אליה, תהיה חדה מאוד, מכל צדדי הצילום. למשל, אם נצייר חצי עיגול ונתפקס על האמצע, עדשה באיכות נמוכה תיתן לנו טשטוש בצדדים, אפילו שבאמצע יהיה חד, ואילו עדשה איכותית, גם הצדדים וגם האמצע יהיה חד, כיוון שזכוכית המצלמה מאוד חדה. ניתן לראות זאת בתהליך צילום תכשיטים, שבהו יש חשיבות רבה לחדות התכשיט בשביל להציג אותו בצורה הטובה ביותר.
פוקוס – כאשר מדובר על מושגים בצילום כמו פוקוס, מדובר בנקודה במרחב בו אנחנו מחליטים שאנחנו רוצים שיהיה הכי חד, אך הפוקוס אינו קשור לחדות. דרך העדשה שמורכבת על המצלמה, אנחנו יכולים להתפקס על נקודה קרובה יותר אלינו או רחוקה יותר. לכן זאת בהחלטה שלנו להחליט איפה להתפקס.
עומק שדה – עומק שדה הוא אחד מתוך מושגים בצילום שמדבר עד כמה חדות תהיה לאורך המצלמה, לפני ואחרי נקודת פוקוס. כשאנחנו מתפקסים על נקודה ספציפית, למשל מטר מהמצלמה, יש מרחק קטן שיהיה בפוקוס קצת לפני נקודת פוקוס, ויש מרחק קצת יותר גדול שיהיה חד גם אחרי נקודת פוקוס. כל שאר הנקודות על הציר המדומיין יהיו לא בפוקוס.
HDR – אחד מתוך מושגים בצילום שממדבר לא על מצלמה עצמה אלא טכניקת צילום וטכניקת עריכה. בגישה כזאת אנחנו מקבלים תמונה, שבה אין אזורים שרופים מאור יום, והאזורים הכהים לא כהים אלא בהירים. בטכניקה הזאת אנחנו מצלמים כמה חשיפות: גם בהירות שהן שרופות, כדי להראות את האזורים הכהים כבהירים, וגם את האזורים הכהים. זאת כדי לא לשרוף את האזורים הבהירים ולהראות אותם כלא שרופים. בתוכנת פוטושופ או תוכנה ייעודית מחברים את התמונות ביחד ומיצרים תמונה בלא היה ניתן לקבל אם היינו עושים פריים אחד.
מונחים בצילום משליכים על רמת המקצועיות ויכולת השליטה של הצלם על המצלמה שלו. ככל שיש הבנה מעמיקה יותר בנושא מושגים בצילום, ככל שיש יותר ידע, מיומנות ושליטה, כך התמונות תהיינה טובות יותר. זו הסיבה לבחור צלם מוצרים מקצועי ומנוסה, זו הסיבה לקבל המלצות וללכת על הטוב ביותר!