אין לקחת חלק מהטקסטים /להעתיק/לשכתב. זכויות שייכות לסטודיו לצילומים מקס
בחירת לוקיישן לצילום הוא פן חשוב לקראת הצילומים. יש מקרים שבהם מקום הצילום ברור מאליו, בהתאם לצורכי הלקוח. למרות זאת, מידי פעם הצלמים אלו שצריכים להחליט מהו המקום המתאים. בגדול, בתור צלם, אני רואה שיש שלוש אפשרויות: סטודיו לצילום, בית העסק הלקוח, או צילום במקום ניטרלי שבוחרים להצטלם בו. להלן הניואנסים האופייניים לשלושת סוגי הצילום.
תוכן עניינים
צילום בתוך סטודיו יכול להתאים למגוון לקוחות רחב, בהתאם סוג הצילום הרצוי. כך למשך, אם הלקוח ירצה צלם פורטרטים שיצלם אותו על רקע אחיד, והוא אינו צריך משהו מעבר, אופציית צילום בסטודיו יתאימו מאוד. כלומר צילומים שלאו דווקא דורשים הקשר לעסק הלקוח, אלא הצורך הוא לתעד תמונת פורטרט מקצועית. תמונות אלו יכולות לשמש את הלקוח לפרסום באתר שלו, לשלט חוצות או לפרסומות באונליין.
היתרון הגדול בסטודיו על פני לוקיישן לצילום אחר הוא שבסטודיו קיימות אפשרויות רבות וכן ציוד צילום מקצועי. בנוסף, לרוב הצילומים אינם נעשים על רקע אחד, ובהלכם וניתן להחליף רקעים וביגוד שונה שבו אפשר להלביש את המצולם. היבט זה תקף גם לתהליך צילום מוצרים, כמו צילומי תכשיטים שבהם הלקוח מעוניין בצילום של המוצר עצמו, לרוב על רקע מסוים בשביל להדגיש ייחודיות. לרוב צילומים אלו נעשים בעזרת תאורה מתאימה ועריכה מינימאלית. צילום אלו נקראים פקשוטים.
בסוף, חשוב גם לדעת שצילומי אנשים הוא דבר מאוד אינדיבידואלי, ודברים שיכול להתאים למצולם אחד אך לא למישהו אחר, כי הרי כל לקוח שונה. במקרה זה, הצלם "צריך למצוא מהו המפתח" לכל מצולם, ולראות כיצד ניתן לצלם תמונה המחמיאה ביותר ללקוח בתוך לוקיישן לצילום המתאים לו. מבחינת הלקוח, צריך שתהיה כימיה עם הצלם, מפני שכאשר היא קיימת ניתן לצלם צילומים נהדרים. גם אם המצולם יותר סגור, עדיין ניתן לצלם תמונות ניטרליות, שיראו אוטנטיות של המצולם.
גברים יכולים לנסות לסגור מרחק בין הגבות, הפעולה נותנת משהו שונה למבט שלהם או להראות מבט מתגנב. אסור להגזים עם השיטות האלה, צריך ליישמן בעדינות. ניתן לבצע את התרגילים האלה מול המראה כדי לבוא מוכנים לצילום. תמצאו העמדה שבה אתם מרגישים בטוחים. אל תעמדו בתנוחה שתדגיש מהם הפגמים שלכם, אך תמצאו מה אתם אוהבים בעצמכם.
חשוב לומר שצילום אנשים בסטודיו הוא מאוד אינדיבידואלי, וכל דבר שאכתוב יכול להתאים למצולם אחד אך לא למישהו אחר, הרי כולנו שונים. הצלם צריך לפצח כל מצולם בתוך לוקיישן לצילום מסוים. כמובן, שאם אתם עם אישיות "אבן", סגורים בשגרה ולא חייכנים, הצלם לא ישנה זאת והתמונות יהיו ניטרליות. דרך אגב, מבט ניטרלי הוא גם טוב, שלא תטעו. דווקא הזוכים בתחרויות צילום פורטרטים שאני עוקב שנים, הם לא מחייכים. הנה כמה דוגמאות לזוכים בתחרות הכי יוקרתית- IPA.
פורטרטים שחור/לבן – אנשים/תרבות
קטגוריית משפחה
קטגוריית fine art
קטגוריית fine art/collage
קטגוריית editorial
לרוב, לא נהוג שהאף יצא מחוץ לקו הפנים ובתמונה זו הדבר אכן קורה, אומנם קצת. עם זאת, זה לא מנע מהתמונה לקבל פרס מקום ראשון.
קטגוריית editorial/personality
תמונה עם מבט מאוד עמוק, אשר זכתה במקום שני. ניתן לראות כי הייתה תאורה בצד השמאלי, אך הרבה יותר חלשה מעצד העיקרי. המבט כאן הוא כ 30 מעלות לצד המצלמה. אין שום ריטוש עור, מה שמדגיש את אותנטיות. תנחת היד גם מעניינת.
קטגוריית editorial/political
תאורה מאוד מעניינת, כנראה סוג של צלחת beauty dish קטנה, שימו לב באמצע מואר היטב ובצדדים צל.
קטגוריית פרסומות/מוזיקה
קטגוריית beauty/advertising
קטגוריית אנשים/ילדים
זה רק מדגיש שפורטרטים לא "חייכנים", יש להם טעם, ויש להם עומק בנוסף למשמעויות והתמונות הזוכות בתחרויות הן ההפך מהחיוך.
צילום בסטודיו הוא לוקיישן לצילום נהדר שבו ניתן להיות יצירתיים, ולהשתמש בתאורה מיוחדת או באיפור. במקרה הזה המאפרת רויטל בוחניק שעבדתי איתה על צילום זה צבעה את המודליסטית בצבעים מיוחדים, אח"כ הקרנתי על המודליסטית תאורת אולטרה וצילמתי. יש בצילומים האלה משהו מיוחד.
תמונת פורטרט אמנותית עם תאורה אולטרה
צילום אמנותי בבריכה מתנפחת
מילה לגבי רקעים, יש רקע מנייר, אשר מעולה נגד קיפולים, ויש רקע מבד שבו יתכנו קיפולים.
צבעים ורקעי נייר
רקעי בדים עם טקסטורות
החיסרון שיכול להיות בשימוש ברקעי בד הוא שאפשר לראות קיפולים. למי שהדבר חשוב לו, צריך להגיד את זה מראש.
זהו רקע קנבס נוסף
גם הם עשויים מקנבס, וזה לא אפשרי להביא אותו ללוקיישן, לעומת רקע נייר או בד.
לוקיישן לצילום נוסף הוא צילום בבית בעל העסק. אפשרות זאת טובה מכמה סיבות. ראשית, אם מדובר בחברה שבה ישנם כ-20 עובדים או יותר, קשה מבחינה לוגיסטית לתאם יום צילומים עם כל העובדים, כמו גם הגעה לסטודיו באופן עצמאי. לכן, עדיף לצלם בתוך העסק.
סיבה נוספת תלויה בסוג מקצוע המצולם. במקרים בהם לוקיישן לצילום מתאים למקצוע המצולם. למשל אם מדובר בעורך דין, החלופה לצילום בסטודיו תהיה צילום במשרד שלו. הרי שצילום בתוך סטודיו ברקע ניטרלי לא יספר מהו המקצוע המצולם. לעומת זאת, כשמצלמים עורך דין ברקע המשרד, רואים ברקע ספרים, ופטיש או אדם לבוש בגלימת עורך דין אשר חותם על מסמך. בשלב זה, ניתן להבין שזהו עורך דין, מבלי להצטרך מלל נוסף. כמו כן, למשל אם זה רופא ויש לו מטופל וצריך להראות הדגמת טיפול, הרי שבסטודיו זה לא אפשרי פשוט, אלא רק במשרד רופא. לכן, לוקיישן לצילום חשוב מאוד להעביר מסר רצוי מתוך הצילומים.
במקרי בצילומים בבית העסק, ניתן לצלם את הצוות בקלות יותר, ובצורה יותר מסודרת. בתור צלם אשר בוחר לוקיישן לצילום, חשוב לשמור על מראה אחיד של כל המצולמים, בעזרת רקע אחיד, תלבושת אחידה (בדרך כלל חולצה בצבע אחיד) וכן מקום אחיד. זאת ועוד, במקרה שבו ישנם חוסרים, ניתן להשלים ימי צילום, והצלם יכול להגיע פעם נוספת למשרדים בשביל לצלם ולשמור שיהיו בקו אחיד. אפשר לצלם כל פורטרט בו מופיע כל עובד בנפרד ואפשר גם בקבוצות קטנות.
אפשר לצלם אנשים בחצי גוף, כמו שאתם רואים בתמונה למעלה, אך אפשר גם תקריבי פנים או פורטרט עד החזה.
שימו לב שהרקע כאן אומנם לבן, אך הואר בצורה כזאת שהוא יותר בצבע קרם ולא להן טהור, אחרת רקע מאוד בהיר לבן ימשוך יותר תשומת לב מאשר לבן אדם עצמו.
כאשר חושבים על לוקיישן לצילום במרכז, לקוחות רבים חושבים על צילומי חוץ. צילומים אלו יכולים להתאים לאנשים פרטיים שלא צריכים לוק עסקי, ובשבילם רקע טבעי יהיה המתאים ביותר. דוגמא לכך ניתן לראות במסגרת צילום לאתר הכרויות, או צילום מכונית חדשה או צילום אמצעי תחבורה אחר. למשל רכב מסוג ג'יפ, אותו קשה מאוד להכניס לסטודיו, ולכן כדאי לצלם מכונית בטבע. צילומים אלו נועדו בשביל להדגיש מהן החוזקות שלו במעבר בשטחים לא רק עירוניים אלא בטבע, ולכן כדאי לצלם אותו במקומות כאלה, כאשר הרקע מטושטש בנסיעה. אפשר גם להדגים שימושים למכונית בתוך שבילים שונים בטבע או לחילופין בעיר, אפשר לעשות תמונות סטטיות על רקע עירוני, או לחשוב על קונספט מסוים שקשור לאותו רכב. גם כאשר מדובר במוצר קטן יותר כמו קורקינט חשמלי, ניתן להדגים מהם השימושים במכונית בתוך העיר, בתוך לוקיישן לצילום המתאים לאווירה. כמובן שניתן גם להשתמש במודל אשר ירכב על הקורקינט וכך יראה אותו בפעולה.
כאשר משתמשים במודל, חשוב להלביש בבגדים מתאימים. כך למשל, אם המוצר מיועד לקהל צעיר, צריך להלביש את המודל בבגדים המתאימים. זאת ועוד, בעזרת המודל ניתן להדגים כי המוצר מתאים לכל עונות השנה, כאשר הוא לובש בגדי חורף או קיץ. בסופו של דבר, החברה צריכה לדון ביחד עם הצלם, מהם כל המצבים האפשריים שהם רואים איפה יכול להיות משומש המוצר, כדי לתכנן לוקיישן לצילום מתאים ביום הצילומים.
למרות כל האפשרויות שנפרשות לפנינו בתוך לוקיישן לצילום זה, צילום במקום ניטרלי דורש הכנה מוקדמת מצד הצלם וכן התאמה למזג האוויר ביום הצילום. כך, שבעוד שבתקופת החורף קשה יותר למצוא ימי צילום מתאימים, בתקופות אחרות בשנה כאשר יש מזג אוויר טוב, הצילומים יכולים להיראות מאוד אותנטיים. כמובן שבמקרים אלה, צריכה להיות הכנה מוקדמת מצד הצלם- הוא צריך להגיע למקום הצילום לפני, לבדוק האם המקום יכול להתאים לסוג הצילום הרצוי, ולבדוק מהן השעות המתאימות ביותר לצילומים מבחינת תאורה, כתלות בשמש. גם זמן ההתארגנות לפני יכול לקחת זמן, וצריך לקחת זאת בחשבון לפני שמתחילים לצלם בתוך לוקיישן לצילום זה.
הצילומים המצורפים מטה הם מסחריים, שנעשו במכוון למטרת פרסומות והן רק לתחום המוטורי של רכבים. עם זאת, כמו עם צילומי דיוקן של אנשים, כל יצרן בוחר איפה לצלם: בין אם מדובר בעיר, בטבע, במפעל, בחניון עירוני וכו' כתלות במטרה ובהצעה של הצלם.
רנו בוחרת להציג לוקיישן לצילום שבו רכב הנוסע דרך גשר על רקע של טבע והרים
ג'יפ טנדר של סוזורי בוחר להציג לוקיישן לצילום שבו רכב נוסע בשטח כאשר מאות אופנועים אינם מצליחים להשיג אותו
חברת פולקסווגן בוחרת להראות מעבר חלק בין דור ישר של ג'וק לדור חדש של מכוניות
חברת בי.אם.וי בוחרת להציג לוקיישן לצילום שבו אופנוע בתנועה דינמית במנהרה.
חברת טויוטה מציגה את הרכב שלה בהרכבה במפעל ייצור בעוד חברת וולוו בוחרת לוקיישן לצילום בטבע
חברת יגואר בוחרת להציג פרטים קטנים אך יפים של הפנסים שלה, זאת באמצעות לוקיישן לצילום בטבע.
חברת פולקסוגן מציגה יוקרה מבפנים
חברת אודי מציגה אתגר, לוקיישן לצילום שבו רכב שנוסע על מסלול הרי מאוד מסוכן וברקע עיר
חברת מרצדס מציגה רכב בטבע כאשר ההשתקפות על הפגוש היא של עצים.
לנד רובר מציגה לוקיישן לצילום בסגנון אפריקאי, פילים בשקיעה וברקע מכונית שלהם עם פיל קטן.
וולקסבגן מציגה לוקיישן לצילום בו הרכב שלה נוסע בשקיעה בטבע
יש אנשים שאוהבים את התמונות שצולמו, אך למקרה שישנן בעיות, לרוב עושים עריכה עדינה במיוחד בתוך לוקיישנים לצילום בצפון הידועים בנוף, לדוגמא לוקיישן לצילום בחיפה. למשל, בצילומי ביוטי עושים עריכת עור כבדה לפעמים שלוקחת שעות. בניגוד לכך, לצילום פורטרטים עסקיים אפשר להסתפק רק בהורדת פגמי עור ויישור צבע עור לאותו גוון. את עבודת הריטוש הצלם מבצע בתוכנה ייעודית או בפוטושופ. בסופו של דבר הלקוח רוצה לקבל כמה תמונות טובות, אפילו שצולמו הרבה. אם ייעוד התמונות הוא לאתר, ניתן להשתמש רק בתמונה אחת בודדת. לכן, כשהצלם שולח תמונות והלקוח אינו יכול לבחור, אין צורך לרטש כל אחת מהתמונות, כי לא בכולם יהיה שימוש, והזמן מתבזבז במקום עיבוד התמונה.
במקרה זה אני ממליץ ללקוחות לשבת, לבדוק מהן 5 התמונות המוצלחות ביותר. שיטה אחרת לבחירת תמונות היא מתן בחירה מלאה לצלם ואותם הוא יערוך. היתרון בשיטה זו היא שיש עין מקצועית שבודקת, כך שהצלם ידע לבחור מהן התמונות הטובות ביותר. השיטה הזו בהחלט חוסכת זמן הן לצלם והן ללקוחות. אחד מההיבטים המרכזיים בבחירת התמונות היא גיל המצולם. במקרה זה למשל, החלקת עור יכולה לגרום לחוסר אמינות. לכן כשהאנשים בגילאים יותר צעירים, ההפך הוא הנכון. במקרה זה עדיף לשמור על אותנטיות של המראה המצולם בתוך לוקיישן לצילום, ולא לעשות כל מיני החלקות עור.
במאמר הזה דיברתי על סוגי לוקיישן לצילום ורעיונות ללוקיישנים לפי דוגמאות שהצגתי, אשר יכולים להתאים בשביל צילומים עסקיים לחברות ולקוחות פרטיים. צילומים אלו נועדו בעיקר בשביל פרסום העסק- בין אם מדובר בצילומים לאתר העסק, לשלטי חוצות או קמפיינים פרסומיים. בסוף, כל לקוח צריך לדעת מהם סוגי הצילומים השונים, ובעזרת צלם מקצועי, למצוא מהם הצילומים המתאימים ביותר למוצר שהם מעוניינים למכור. המסר האחרון שארצה להעביר הוא שמטרת העל בצילומים מסוג זה (לאו דווקא עסקיים) היא להראות דרך התמונה מי שאתם, האישיות שלכם וזה כבר רמה הכי עליונה שהצלם יכול להגיע אליה. בעזרת מציאת לוקיישן לצילום מתאים, נוכל להפיק תמונות נהדרות ומחמיאות.