כל בעל עסק בעל אתר אינטרנט שמעוניין למכור מוצרים צריך צילום לאתרי אינטרנט. מעבר לכך שהתמונות מביאות מידע אסתטי על המוצר ללקוח, ישנן עוד מספר תועלות חשובות.
ראשית, צילום איכותי ישפר פלאים את יחס המרה ויעודד רכישות. כל לקוח פוטנציאלי אשר מתעניין במוצר מסוים, ירצה לדעת כיצד הוא נראה, מהם התכונות שלו וכיצד הוא פועל. תמונה איכותית יכולה להראות את תכונות אלו כך שהוא יהיה ברור ללקוח לפני הרכישה. למעשה, המרה היא השורה התחתונה, שאליה כל אתר מכירות מעוניין להגיע.
תוכן עניינים
בנוסף, בעידן האינטרנטי של היום, לא חסרים אתרי מכירות באינטרנט בעלי צילום לאתרי אינטרנט. בכלל, עומס המידע באינטרנט הוא גדול ובכל מקום לקוחות מקבלים הרבה מידע. את המידע הזה הם צריכים לסנן בצורה ויזואלית בשביל למצוא מוצר שמתאים להם. לפיכך, ככל הצילומים יצליחו למשוך יותר תשומת לב, כך גדל הסיכוי להשיג מכירה באתר זה, ולא באתר מתחרה. גם אם הגולש יחליט שלא לרכוש ברגע זה, תמונה איכותית עשויה להיחרט בזיכרון ולהביא אותו להמליץ על החנות ואולי לחזור אליה בעתיד. כמובן שגם אלמנטים ויזואליים אשר מייחדים אותו, עשויים גם כן לקבל ביטוי בצילומים. באמצעות תמונות אלה תגבר מודעות הציבור למותג.
בתחום צילום לאתרי אינטרנט, חשוב לשים לב ולהדגיש מהם יתרונות המוצר, כמו פיצ'ר מיוחד שמגדיש אותו כנגד המתחרים. בשלב זה, ניתן לבקש מהצלם להגדיש חלקים אלה, בצורה שתעזור למכירות. כמובן שבאופן כללי צילומים אלו ישפרו את התדמית של המותג. הסיבה לכך היא שצילומים מקצועיים משדרים רצינות והשקעה מצד העסק שמפעיל אותו. שכן הוא מעוניין להשקיע את כספו בפרסום ולא פשוט להעלות אותו לאתר. תמונות מקצועיות יביאו, כאמור, לשיפור יחס ההמרה, קנייה והרחבת לקוחות. לקוחות מרוצים אף ישמחו להמליץ על המוצר לחבריהם ברשתות החברתיות או פנים מול פנים, או שירצו לרכוש אותו פעם נוספת בשביל עצמם.
זאת ועוד, צילום לאתרי אינטרנט בצורה מקצועית עשוי לסייע בצמצום מקרים שבהם מוצרים מוחזרים אליכם, בגלל שהם נראים שונה ממה שהלקוח ציפה, או אינם פועלים כראוי. עוד בשלב הצילומים, חשוב לשמור על שקיפות מלאה של המוצר, מפני שלקוחות מעריכים צילומים אוטנטיים של מוצרים.
הנושא של צילום מוצרים לאתרי אינטרנט או לכל פלטפורמה אחרת, למעשה רחב למדי וכולל היבטים רבים שצריכים לשים אליהם. בראש ובראשונה, לסוג הצילומים יש חשיבות רבה בתוצר הסופי ותמונת המוצר. כאשר מדובר על צילומים פשוטים, אלו עשויים להיות בקומפוזיציה פשוטה למדי, מהסוג שמכונה פקשוטים (packshots). בתחום צילום לאתרי אינטרנט, מדובר בתמונה פשוטה, ללא עריכה באמצעות תוכנה, או לעיתים עריכה קלה. אך למרות שאלו נחשבים כצילומים פשוטים יותר, גם בהם הצלם חייב לדעת היטב מה הוא עושה. למשל, עליו לבחור תאורה מתאימה וזוויות הצילום, אשר מספקים את התוצאות הטובות ביותר.
בתחום צילום לאתרי אינטרנט, קיימים גם צילומים מורכבים של המוצר, הכוללים הוספת רקע מעניין שידגיש אותו. לעיתים קרובות צלמים אף מוספים אביזרים או אנשים שמשתמשים במוצר. כך למשל, בתחום צילום טבעות, דוגמנית יכולה לענוד תכשיט על האבצע. זאת על מנת להראות כיצד הטבעת תראה בשימוש, ולא רק בצילום פשוט. דוגמא נוספת ניתן לראות בצילום נרות בניחוח פרחים, בהם אפשר לצלם נרות עם מספר עלי פרחים ברקע. בסופו של דבר, הצלם צריך להחליט כיצד להציג את המוצר בצורה הטובה ביותר, ולמצוא אביזרים ורקעים מתאימים, זאת כמובן בעזרת בעל העסק.
מעבר לסוג הצילום, צילום לאתרי אינטרנט חייב לכלול גם עקביות. הכוונה היא צילומים אלו צריכים להיות עקביים מבחינת הסגנון והקומפוזיציה. בשלב זה, עדיף לא לשלב מספר סגנונות צילום או רעיונות שונים אשר יזיקו למוצר כי תשומת הלב של הלקוח תעבור לאלמנטים לצד המוצר, והוא לא יתמקד במוצר עצמו שהתמונה באה לשרת.
למזלנו, פעמים רבות סטודיו לצילום, ובמיוחד צלמים מקצועיים, יכולים לספק שירותים נוספים לעסקים שמעוניינים בשירות צילום לאתרי אינטרנט. כך, במקום לשלוח תוצרים לאחר סיום הצילומים, צלמים רבים יעבדו ימים כלילות בשביל לערוך תמונות שצולמו, על מנת שיתאימו לאתר האינטרנט של הלקוח. זאת ועוד, צלמים מקצועיים רבים יכולים לספק שירותים נוספים לעסקים כמו צלם תדמית, צילום מוצרים, וכדומה. כך שאם יש ללקוח מספר מוצרים שהוא רוצה לפרסם, עדיף לעשות זאת אצל צלם מקצועי אחד אשר יספק לו את כל השירותים הרלוונטיים.
בסטודיו לצילום יש לצלם אפשרות לצלם מוצרים בתאורה מאוד מוקפדת ומדויקת. למשל שימוש בפילטרים שמלבישים על תאורה, שימוש בדגלים שונים שמגבילים אור. כמו כן בסטודיו לצילום יש לצלם מקצועי אביזרים אופטיים כדי להאיר חלק מהמוצר, למשל את הלייבל(התווית)- כלומר שליטה מלאה בתאורה מקצועית. כמו כן, צלם סטודיו משתמש בפלאשים ויודע למדוד ולכייל באלאנס לבן, מושג חשוב שאומר שמירת צבע אמיתי אחד לאחד כמו המוצר עצמו, בלי סטייה. אביזר כזה יש לכל צלם סטודיו מקצועי, שיודע לכייל את התמונות לפי תמונה של אפור או פלטת צבעים ואז כל סט התמונות יהיה עם צבעים נכונים וזה לא הכל. צלם סטודיו רציני משתמש במסכים של צלמים, מסכים יקרים מאוד של חברת "אייזו" למשל, שזאת חברה הכי רצינית בשוק לעריכה של מוצרים לאינטרנט. אני אישית משתמש בשני מסכים מקצועיים, שמאפשרים לי לכייל אותם בהתאם לאור חיצוני מלאכיתי בחדר, משהו שדורש כרטיס מסך יקר שמתאים לסטודיו לצילום ומאפשר לא רק לכייל צבעים נכונים אלא גם להגדיר עומק צבע 10 ביט, כלומר טווח דינאמי מאוד רחב של צבעים. רק צלמי סטודיו מקצועיים משתמשים במסכים כאלה. לצלם סטודיו יש מגוון רחב של דברים שמשתמש בהם כדי להשיג תוצאות רצויות, גם כשמצלם מוצרים לאינטרנט ולאמזון ובין ואם זאת תמונה לפרסומת או לשלטי חוצות, או לאתר, בכל מקרה, התוצאה צריכה לצאת מקצועית.
כשמצלמים מוצר לאתרי מסחר ואינטרנט, צריך להחליט על איזה רקע מצלמים את המוצר. לרוב בוחרים בצבע רקע לבן ויש לזה שתי סיבות. הראשונה היא שאם הרקע לבן, כלומר ניטרלי, המוצר עצמו יותר מובלט. למוצר שלכם יש צורה וצבע, ואלמנטים האלה יודגשו הכי טוב כשהמוצר יצטלם על רקע לבן. הסיבה השנייה היא שרוב האתרים הם על רקע לבן, והגבולות של הפריים(התמונה) אם יהיו בצבע לבן טהור ולא אפרפר(צריך לדאוג לזה בצילום/עריכה), יהיה "מעבר חלק" בין גבול התמונה לרקע, כלומר מסביב יהיה לבן כמו רקע האתר שלכם. הסיבה הראשונה למה כדאי להשתמש ברקע לבן היא היותר חזקה.
כמו כן, כן אפשר להשתמש גם בצבעים אחרים, אך גם הפעם, עדיף בלי טקסטורות למיניהן. הסיבה היא שאם יהיה משהו טקסטורלי ברקע, המבט של הצופה יהיה לכיוון הרקע חלק מהזמן, ואתם בתור בעלי חנויות/אתרי אינטרנט, רוצים שהמוצר שלכם הוא זה שיבלוט וכל המבט יהיה רק עליו, על צורות התלת- ממדית ועל צבעים שלו. כדי לייצר צורה תלת ממדית לתמונה שהיא דו ממדית, הצלם יכול להשתמש בתאורה כזאת שלא תהיה אחידה ולא תייצר תמונה שטוחה, אלא תתן עומק לתמונה, וזאת מיומנות של צלם מוצרים שמצלם בסטודיו לצילום.
אם אתם מותג/חנות/עצמאי שמחליף צלם, הצלם החדש יוכל לבדוק את הקן שבו אתם צילמתם. אם אתם אוהבים את הקו הזה, הצלם החדש יוכל לשמר את אותו ה"קו". הכוונה היא לאותן הקומפוזיציות, אותן זוויות, אותה תאורה, אותו רקע וכו'. כמו כן, הצלם החדש יכול לצלם את המוצרים החדשים בדרך החדשה, אבל אז תבינו שהשילוב בתאורה/רקע אחר יכול להשתלב לא טוב ולכן כדאי לשמור על קו אחיד. אותן זוויות צילום בערך, אותה תאורה וקומפוזיציה(אם היה שילוב של מספר מוצרים בחלק מהתמונות), מאיזה צד צולם המוצר(האם חזיתי) או שצולם מכמה זוויות צילום. כלומר המטרה היא להיות עקבי, גם אם כבר יש צילומים מקצועיים קודמים וגם אם אתם מתחילים מחדש ליין צילומים, לכן שיחה עם צלם בשיחת טלפון – חשיבות עליונה כשאתם יוצרים קשר עם צלם מוצרים. המותגים מאוד שומרים על קו עקבי וזה חשוב במיוחד לחברות גדולות/מותגים.
צילום על צבע רקע אחר גם יכול לבוא בחשבון אם צבע מתאים, ולא מושך אליו לב. אולי זה מוצר קוסמטיקה שאליו יכול להתאים צבעים ניטרליים/עדינים בהירים, בצבעי מרקם של אותו מוצר קוסמטי כמו קרם, משחה וכו'
יש מספר גורמים המשפיעים על ה"לוק" של המוצר, חוץ ממקצועיות של הצלם, זה תאורה שיודעת להראות אותו באור טוב, צריכה להיות קומפוזיציה טובה וזווית צילום שמחמיאה ומראה את המוצר בצורה הכי טובה מאותה הזווית(או מספר זוויות שונות כתלות במוצר), העיבוד שנעשה לתמונה אחרי הצילום בסטודיו. הותק שצלם סטודיו צבר במהלך השנים והבנה של תאורה ומיקום המוצר יש לזה השפעה ישירה על האיכות של תצלום, ולכן צלם שמציע את עצמו יותר זול(משמעותית או לא) יכול להוציא תוצאות אחרות מאשר צלם שיודע למה הוא לוקח יותר יקר, הבדל שהלקוחות הפוטנציאלים לא שמים לב להתחלה, כי הרי המחיר קובע, אך מגלים את התוצאות אחרי שקיבלו את התמונות.
את המוצרים לרוב מצלמים בסטודיו לצילומים, אבל יש אפשרות גם לצלם בלוקיישן של הלקוח. למשל אם זה מוצר גדול או נגלה של עשרות מוצרים אופניים וצילום אביזרים, עדיין שתי האופציות קיימות. כתלות במקרה, אפשר להציע להגיע עם כל ציוד הסטודיו והתאורה, מה שלא מוריד מעלויות הצילום אלא זה עניין של נוחות של לקוח. במקרה של מוצרים גדולים, אם הלקוח צריך להביא כמות גדולה של מוצרים לסטודיו, הוא צריך לעשות שינוי עם משאית, מה שמגדיל את העלויות. מאידך, אם אלה מוצרים קטנים, כדאי להביא לסטודיו לצילומים, מקום בו יש שליטה מלאה בתאורה אצל צלם מוצרים.
חשוב לשדר מקצועיות בצילום מוצרים, גם אם זה לא לפרסומת אלא לאתר אינטרנט או מסחר. לכל מוצר יש איזשהו מאפיין, בין אם צורתו, צבע שלו או מטרה שלו. את כל אלה, מאפיינים ייחודים שיש לכל מוצר צריך להדגיש. בנוסף, אם הצלם מצליח לעורר רגש, זאת בכלל מדרגשה עליונה אבל לרוב לא קורה בצילומי פקשוט אלא יותר בצילומים יצירתיים ששם יש יותר חופש פעולה מבחינה אומנותית. בצילום פקשוטים על רקע לבן המטרה היא רק להראות את המוצר בצורה אסטטית יפה, להדגיש מאפיינים ייחודיים ככל הניתן ותוצאה זאת תיחשב כטובה.
כשאתם מצלמים עם צלם סטודיו מקצועי עם ותק, אתם מרוויחים יותר. העניין הוא שצלם ותיק יוכל לתרום יותר לנראות דיגיטלית שלכם. בסופו של דבר, תמונות שצלם מוצרים ימסור לכם ישמשו אתכם לאתר אינטרנט (או ברושור/קטלוג/דפוס) ונראות טובה של תמונות תתרום לנראות דיגיטלית של האתר, ובסופו של דבר יתורגם למכירות.
הגודל של התמונות שצלם מוצרים מוסר לכם היא גם חשובה. הפורמט צריך להיות מותאם לאינטרנט ובגודל מתאים. הסיבה לכך שאם אתם שותלים תמונות יחסית כבדות, האתר יעלה לאט. ההפך הוא הנכון. תמונות של גודל קטן יעשו רק נזק, כיוון שאפשר יהיה לראות רסטוריזציה(הורדה משמעותית באיכות התמונה) והלקוח לא יתרשם מהצילום. ישנם מספר טיפים שאני יכול לתת לכם כשתעלו תמונות לאתר, אחד קשור לגודל ורזולוציה, והשני קשור לשימוש בפלאגין לאופטימיזציה של תמונות באתר. כמו כן, יש אפשרות לתרום לכם מבחינת קידום אתר ע"י שתילת מילות מפתח במאפייני התמונה, בכמה דרכים שאותם אני יכול להציע ללקוחות שלי, ובצורה זאת אתם תוכלו להוביל על פני המתחרים שלכם של אתרי סחר ואינטרנט, משהו שכנראה הם לא עושים.
לרוב התמונות מוכנות תוך מספר ימים לאחר הצילום. לדעתי ללקוחות אין בעיה של זמן אחרי שהצילום בוצעה כי מה שחשוב זה לצלם בזמן הנכון. עם זאת, תמיד אפשר לעשות זירוז של העריכה אם יש בכך צורך מצד הלקוח או ציפייה כזאת שנאמרה מראש.
אם קראתם את הפסקה הקודמת, כנראה שאתם מבינים שצלם שלוקח קצת יותר עדיף, מאשר צלם שלוקח גרושים על צילומי פקשוט ותמונות לאתרי אינטרנט, הסיבות צוינו למעלה. מהם הגורמים המשפיעים על המחיר? כמובן שאחד מהם זה כמות. אם אתם מוסרים כמות גדולה של מוצרים, הצלם יוכל לרדת במחיר, זה פקטור משמעותי עבורכם ולכן כדאי לרכז כמה שיותר מוצרים לאותו הצילום. כמו כן, המורכבות של המוצר. למשל אם זה צילום תכשיט, שעון, סיר או כל מוצר שהוא לא מט, כלומר מחזיר המון השתקפויות, יעלה יותר מאשר מוצר פשוט לצילום כמו ספר שלא מחזיר אור. בנוסף, רמת העריכה שתם מצפים לקבל מצלם מוצרים תשפיע על המחיר, האם זאת תהיה עריכה בסיסית או עריכה מאסיבית שדורשת הרבה זמן. לרוב, כיוון שמדובר בצילום מוצרים פשוט על רקע לבן, העריכה צריכה להיות מאוד בסיסית, אך תלוי ברמת המוצר, למשל אם זה שעון יוקרתי או תכשיט, כמובן שהעריכה תהיה ברמה אחרת. גם הגישה עצמה של צלם תכשיטים לצילום שעונים, עגילים וכו' תהיה אחרת, הרבה יותר מורכבות בתאורה ושיטת צילום. הפקטור הנוסף שמשפיע זאת גזירה (צריבה) של תמונה. הכוונה היא שאם צריך לגזור את המוצר מהרקע שלו, זה גם משפיע על מחיר הצילום. למשל צילמתם מוצר על רקע קרמי עדין, ויום אחד החלטתם שאתם רוצים לשנות לצבע לבן או צבע אחר כלשהו, תצטרכו לתת לצלם לגזור את המוצר מהרקע שלו, לכן פקטור גזירה משפיע על עלות המחיר. כמו כן, מורכבות הגזירה משפיע, למשל אם צריך לגזור קוסה מהרקע, זה דיי פשוט, אבל אם צריך לגזור אופניים, תחשבו כמה אלמנטים יש בו, שצריך לבחור אותם ידנית(ולא באוטומציה) כדי שהגזירה תהיה מדויקת, כלומר יותר זמן ומורכבות.
אני מניח שאם קראתם עד כה, אין לכם ספק לגבי כך שהפסקה הזאת מיותרת. עם זאת, יש אנשים שמנסים לצלם באופן עצמאי באוהל צילום, אני דיברתי עם אנשים כאלה, אלה בעלי עסקים שחשבו לחסוך כסף על צלם, בסוף בגלל כל המורכבות של הצילום עזבו את הצילום העצמאי והאוהל נשאר להם כמזכרת לימי הצילום. אם יש לכם רצון לצלם באופן עצמאי, ללמוד צילום וגם לנהל את העסק שלכם, לעשות קידום אתר ופרסום העסק, לתפעל עובדים אם יש, ונשאר לכם הרבה זמן נוסף, כמובן שאתם יכולים להנות תמיד מצילום עצמי ולהשוויץ על כך לחברים. אני יודע שגם אני אם בתור צלם חושב שאני יודע לקדם אתר לבד, ומבזבז על זה הרבה זמן(לעומת מקדם אתרים), אני עדיין בדעה שמקדם אתרים עם אותו ותק כמו שלי בתחום שלו, יעשה עבודה הרבה יותר טובה מאשר אני בקידום עצמי, כך זה גם לגביכם. צילום מוצרים לאתרי מסחר, כמה שזה נראה בהתחלה שזה קל, כדאי תמיד למסור לצלם, שיעשה את העבודה גם יותר מקצועי, וגם יותר מהר מאשר אם אתם תתעסקו בזה לבד. אוהל לצילום היא המצאה הכי קלה, עם תוצאות הכי לא טובות לצילום מוצרים באופן כללי, וזה תקף גם לגבי מוצרים פשוטים כמו פקשוטים על רקע לבן לאתרי מסחר ואינטרנט.
שמי מקס, מסטודיו לצילומים מקס, אני מצלם מוצרים לאתרי אינטרנט, עושה צילומי פקשוט על רקע לבן ותמונות לאמזון, מוזמנים ליצור קשר לצילומי מוצרים שלכם.