אין לקחת חלק מהטקסטים /להעתיק/לשכתב. זכויות שייכות לצלם סטודיו
אם אתם מעוניינים לתאם יום צילום, ישנם היבטים רבים שעליכם לשקול אשר ישפיעו על יום הצילום, המחיר והנראות של התמונות. לרוב, השאלה הראשונה שהצלם ישאל היא מהו סוג הצילום שאתם מעוניינים בו? האם מדובר בצילום בתוך אולפן צילום מיועד של הצלם או צילום חוץ? חשוב לדעת שיש הבדלים רבים בין שני סוגי הצילומים, והם משתנים בהתאם ללקוח. למעשה, באמצעות הבנה של הבדלים אלה תוכלו לדעת איזה סוג יותר מתאים לכם. נסביר על הבדלים אלה בכתבה הבאה. אני מספק צילומי סטודיו עסקיים לאנשי עסקים, צילומי מסחר לחברות וצילומים פרטיים.
תוכן עניינים
צילומי אולפן הם צילומים המתבצעים במקום סגור, לרוב בתוך אולפן צילום פרטי של הצלם. על מנת להבטיח כי התמונות יהיו בצורה הטובה ביותר, אולפן הצילום צריך להיות בקוטר של 30 מ"מ ומעלה. הסיבה לכך היא כי אולפן צילום מכיל את כל הציוד של הצלם: רקעים, פלאשים וציוד נוסף שמשמש אותו לצילומים. צלמים רבים אף משתמשים בעמדת איפור מיוחדת, אביזרים וכדומה וגם הם לוקחים מקום רב. לכן, כדי שהאולפן לא יהיה צפוף מידי, רוב הצלמים משתמשים במקום מרווח.
כאשר לקוחות מגיעים לתוך אולפן צילום, חשוב שיהיה להם מקום נוח לשבת בין אם מדובר בספסל, כורסה או ספה, כמו גם עמדת שתייה ואוכל שכן יום צילום יכול לערוך שעות רבות. אני, בתור צלם, שם לכך חשיבות רבה מפני שאנשים נוטים להיות לחוצים מעט לפני תחילת הצילומים. לכן מקום נוח, מרווח ומזמין יעזור להם להשתחרר במעט ולהפוך את יום הצילומים למהנה יותר. כתוצאה מכך, התמונות עצמן גם יוצאות יותר אוטנטיות ואמינות. ניתן גם להוסיף מוזיקה מרגיעה ונחמדה כדי להפוך את החוויה לקלילה יותר.
בתוך אולפן צילום ניתן קיים סוגי צילומים רבים, כאשר הצילום המבוקש ביותר הוא צלם פורטרטים עסקיים בהם הלקוח מגיע לאולפן לצלם את עצמו לעסק. צילומים אלו מתבצע כאשר יש תיאום ציפיות בשיחה הראשונית עם הצלם. בשיחה זאת חושבים ביחד מהי מטרת הצילום ודגשים חשובים של הלקוח. לרוב, מטרת הצילומים תהיה בשביל לפתח את התדמית האדם והעסק שלו או צילום תמונות פרופיל לרשתות החברתיות ולאתר הלקוח. כמובן שבלי המידע הראשוני הזה לא ניתן באמת לתמחר את היום הצילום, ולכן לא כדאי לשאול על מחיר לפני שהצלם יודע על איזה סוג צילום מדובר.
מכיוון שלתוך אולפן צילום מגיעים סוגי לקוחות שונים, צריך לשים דגש על תחום העיסוק שלהם ביום הצילום. כך למשל, כאשר מדובר בעורך דין בכיר, אפשר לצלם תמונות שבהן הוא יושב בכיסא על רקע לבן ומאידך אפשר לצלם אותו בחליפה ועניבה, כאשר הוא יושב בכיסא מחזיק מסמך משפטי. ניתן אף לצלם תמונות של אמני תחפושות, מאפרים וספורטאים- הכל במסגרת סטודיו לצילומים.
מעבר לצילומי פורטרטים בתוך אולפן צילום, ישנם גם צילומי מוצרים. אלו צילומים שבהם יש דגש על המוצר עצמו והוא לא דורש צוות גדול של אנשים, כך שלרוב הצלם עושה את העבודה לבדו. עם זאת, צלם מוצרים דורש עבודה מקדימה של הצלם והלקוח בתוך אולפן צילום. בשלב השיחה הראשונית, הלקוח צריך להסביר לצלם דגשים לצילום כמו איך הוא רוצה שהמוצר יראה, מה יהיה הרקע ובאיזו זווית לצלם את המוצר.
אם מדובר במוצר של סוכנות מקצועית, היא לרוב תספק קובץ הוראות לצלם, כמו דגש על תאורה מסוימת ואיזור מסוים שהם מעוניינים להבליט. כמו כן, לקוחות מקצועניים יכולים לספק קובץ עם הטקסט שהם מתכוונים להלביש על התמונה למטרות השיווק, כך שבקומות אלה ם להיות עם רקע נקי, כדי שהטקסט יהיה קריא.
יש מקרים בהם גם הלקוח נמצא בזמן יום הצילום והוא עובד עם הצלם בשיתוף פעולה. אלו לקוחות אשר עוסקים גם בשיווק ולכן חשוב להם לקבוע כיצד המוצר יצולם על מנת לקבל את התוצר הטוב ביותר. במקרה הזה הצלם מצלם בשיטה בה הלקוח רואה בדיוק כל פריים חדש, מפני שהתמונה החדשה עולה למסך מחשב, וביחד הם משנים את הקומפוזיציה בהתאם לצורכי הלקוח.
בתוך צילומי מוצרים, ישנם גם צילומי אוכל, בהם מי שמשתתף הוא השף שמכין את האוכל. מכיוון שבתוך אולפן צילום לא ניתן לבשל לרוב עם הכלים של השף, לעיתים ניתן לצלם את האוכל המוכן בשביל צילום מוצרים. אך אם רוצים לצלם את הטבח בפעולה, יש לעשות זאת במסגרת צילומי חוץ עסקיים.
אם זאת, לצילום פורטרטים יש גם חסרונות, במיוחד כאשר מדובר בלקוחות המשתמשים במכשירים. כך למשל, בתוך אולפן צילום לא ניתן לצלם מתן טיפול של רופא שיניים לפציינט שיושב על הכיסא, טיפול קוסמטי וכדומה. הסיבה לכך היא שמכשירים אלה גדולים מאוד, וקשה להביא אותם לתוך אולפן צילום, ולכן בלא מעט מקרים עושים צילומי חוץ לעסק. כאמור, הכל תלוי בסוג הלקוח שמעוניין בצילום.
לקוחות רבים מעוניינים לדעת כמה זמן ייקח יום הצילום, אך למעשה זהו פרמטר משתנה לפי הלקוח- ישנם צילומים שיכולים לקחת שעה וישנם כאלה שיכולים לקחת כמה שעות. ההערכה כמה זמן יקח יום הצילום תלוי בשיחה הראשונית עם צלם פורטרטים בה הלקוחות מסבירים את מהות העבודה. לאחר מכן, הצלם ידע לומר מהו אורך יום הצילום. חשוב לדעת שהצלם לוקח בחשבון את כמות האנשים שצריך לצלם, בין אם מדובר באיש אחד או צוות שלם, והוא צריך לדעת מהו התפקיד של כל אדם בצוות. אם הלקוחות מצלמים תמונות עסקיות בפעם הראשונה זאת כדאי לבצע יום צילום ארוך כדי לכסות את כל תחומי הפעילות והשירותים לקוחות שלכם, במקום לעשות צילומים כל חצי שנה.
בניגוד לדעה הרווחת, הביטוי צילום חוץ אינו מתקשר אך ורק לצילומים בטבע כמו צילום לאתר הכרויות, אלא צילומים מחוץ לאולפן צילום, הכוללים צילומים בבית הלקוח או בקליניקה שלו. הסיבה לכך היא שזהו המקום הטבעי שבו הלקוח נמצא ברוב שעות היום ובו ניתן לצלם את הכלים שאיתו הוא משתמש בשגרה, כך התמונות יצאו בצורה אותנטית יותר. אך גם במהלך צילום חוץ חייב להיות תוכנית מוסדרת ולחשב את יום הצילום מראש. לדוגמא, אם הלקוח רוצה לצלם את המשרד שלו גם מבחוץ, צריך לצלם בהתאם לשעות השמש האופטימליות, כמו גם צילומים אותנטיים של השירותים שנותן הלקוח. ישנם בעלי עסקים שמעוניינים לצלם את הקליניקה שלהם בלי לקוחות בשביל פרסום ברשתות החברתיות, גם לכך צריך להתכונן מראש ולסגור את הקליניקה לכמה שעות.
דוגמא לכך ניתן לראות במהלך צילום חוץ של אורטופד. לרופא יש מכשור מיוחד במשרד, תעודות מקצועיות ברקע, וכדומה. כל אלה מדגישים את תחום ההתמחות שלו, לכן צילומים כאלה כדאי לעשות בחוץ, כלומר אצלו במשרד. אכן, עם עדשה רחבה אפשר לצלם לא מעט, להראות את המשרד עצמו, או מתן טיפול עם פציינט, דברים שלא ניתן לראות בתוך אולפן צילום עסקי.
אפשרות נוספת לצילומי חוץ היא צילום חוץ בטבע (לבעל מקצוע). אלו צילומים שצלמים מבצעים בדרך כלל כאשר יש צורך להגיע ולצלם את המוצר בשטח על מנת לשמור על אותנטיות. בצילומים אלו לא ניתן לצלם באולפן מיוחד, מפאת סוג הצילום המבוקש. במקרה של צילומי טבע, הצלם מגיע עם עוזר מיוחד שמסתובב עם ציוד נוסף. במהלך היום, הם מצלמים את המוצר לבד ועם דוגמן בכל מיני מקומות, במטרה כדי להדגים איפה אפשר להסתובב איתו.
צילום חוץ בהחלט יכולים לשדר אותנטיות ופשטות, אך לעיתים קרובות הצילומים תלויים במזג האוויר. בצילומי חוץ אנחנו ממזג האוויר שלעיתים עלול להיות מתעתע ולפגוע בצילום, אחרי שיום הצילום כבר נקבע. קשה מאוד לנבא את מזג האוויר, ולכן קשה לדעת האם זהו יום מתאים לצילום או לא. בחודשי הקיץ יכול חם מאוד, דבר שמשפיע לרעה על הצילום ועל הדוגמנים. זאת ועוד, חודשי החורף הם תקופות שקשה לצלם בהם, גם מפני שלא ניתן לחזות את מזג האוויר, אך גם מתוך דאגה לציוד של הצלם. בסופו של דבר צלמים צריכים שיהיה מזג אוויר טוב בשביל הצילומים שלהם ולפעמים הדבר בלתי אפשרי בצילומי חוץ.
אמנם אי אפשר להשוות בין צילום חוץ אותנטי לבין צילום אולפן, אך ניתן להוציא תמונות באיכות טובה גם בתוך אולפן. במקרה זה, הצלם מצלם את התמונות באולפן, ולאחר מכן, באמצעות תוכנות עריכה, הוא מצליח להשתיל את התמונה ברקע שיראה אמיתי. אם זאת, חשוב להגיד שלא כל צלם עובד בטכניקה הזאת, כי עבודה זו המצריכה ידע נרחב בתוכנות עריכה ויכולת להטמיע בצורה משכנעת את המצולם.
בין אם תבחרו צילום חוץ או צילום אולפן מסחרי לעסק, התוצאה תהיה שונה, ולא ניתן להתכחש לכך. בעוד שתמונות שצולמו מתוך צילום חוץ לרוב יתנו מראה מאוד אמיתי, הרקע עלול להיות לעיתים שרוף או בהיר מדי בגלל השמש, ועל מנת לתקן זאת צריך צלם בעל ידע בתוכנות עריכה. לעומת זאת, בתוך צילום אולפן פשוט יותר להגיע גם לתוצאה המתאימה מפני שלצלם יש יכולת לשלוט בתאורה כפי שירצה ולהתאים את הצבעים למוצר.
גם לצבעים יש משמעות רבה בתוצאה הסופית. כאשר רואים תמונה שצולמה באולפן יותר קל להבין כי מדובר בצילום מקצוע, בגלל הצבעים והתאורה האופיינית לצילומים אלו. לפני שמתחילים צריך לראות תיק עבודות של צלם, לשאול בשיחה ולהבין איך נראה כל "לוק" ואז יהיה לכם יותר קל להחליט מה תרצו. כמובן שההכוונות מצד הלקוח הן מאוד חשובות. ההערות של הלקוח יהפוך למוצר הסופי של הצלם.
כאשר אנו מדברים על צילום אנשים, אין תשובה חד משמעית כמה יעלה יום הצילום, בין אם מדובר ביום צילומי אולפן מסחריים לעסק או צילום חוץ. בזמן השיחה הראשונית עם הצלם הוא יבקש מכם פרטים על סוג הצילום, אזור הצילום, האם הצילומים מצריכים שימוש באביזרים נוספים, כמות המשתתפים וכדומה. לאחר מכן יבנה תוכנית מסודרת הכוללת הצעת מחיר.
המחיר יושפע גם מהצלם שאתם מעוניינים לשכור: כמה כסף הצלם לוקח לשעת צילום, כמה שעות סשן הצילומים וכדומה. ישנם צלמים אשר יודעים לערוך תמונות באמצעות תוכנות עריכה, וגם לכך יש משמעות במחיר שהצלם מבקש. העריכה יכולה לכלול דברים פשוטים כמו תיקון התאורה, אך יכולה גם לכלול ריטוש או החלקת עור הפנים של האדם, בהתאם לרצונות הצלם והלקוח. כמובן שהצלם צריך לתת אישור זכויות שימוש של התמונה לבעל העסק, בין אם למען פרסום מסחרי או פרסום ברשתות החברתיות בלבד.
כאשר אנו מדברים על צילום מוצרים הסיפור הוא מעט שונה. המחיר שהצלמים נוהגים לקחת הוא לפי מוצר, כך שאם הלקוח מבקש לצלם מעט מוצרים, המחיר יהיה יותר גבוה מאשר צילום של מספר רב של מוצרים בו זמנית. אם הלקוח מבקש רק תמונה אחת לפרסומת, הצלם משקיע את רוב היום בצילום המוצר היחיד ולאחר מכן עוד כמה ימי עריכה לפי הדרישות הלקוח. במקרים אלו, המחיר יכול להתחיל ב-2,500 ש"ח ומעלה עבור יום צילום.
בין אם אתם חברה מובילה בתחום או חברה קטנה שמתחילה את צעדיה הראשונים, אין ספק שצילומים מקצועיים יסיעו רבות למיתוג ופרסום העסק שלכם. הרי היום חברות ענק ממשיכות לפרסם את עצמן, גם אחרי שהן כבר מוכרות בציבור. למה הן ממשיכות לפרסם? על מנת שיכולו להישאר בתודעה של הלקוחות לזמן רב. לרוב מדובר בשירות או מוצר חדש שהם מוציאים לשוק, וזאת תוכלו לעשות גם באמצעות אולפן צילום או צילום חוץ. בסופו של דבר, הערך של הצילומים הוא לטווח הרחוק, והצילומים יכולים לשמש אתם לשנים רבות אחרי שיום הצילומים נגמר. באמצעות התמונות תוכלו להיכנס לתודעה של הלקוח, ואם תחליטו לפרסם את התמונות ברשתות החברתיות, הן יופיעו בדף העסקי שלכם לזמן רב.
מקווה שהייתי מועיל בהסבר המעמיק שנתתי לכם בתור צלם תדמית מקצועי. אל תהססו לפנות ולהתייעץ איתי בכל הנוגע לצילומי סטודיו עסקיים שאתם צריכים כמו צילומי פקשוטים. כל סוגי צילום סטילס מסחריים ועסקיים בסטודיו לצילום שאתם צריכים, אני לשירותכם, סטודיו לצילום מקס.