אין לקחת חלק מהטקסטים /להעתיק/לשכתב. זכויות שייכות לסטודיו לצילומים מקס
צילום אווירה הוא בין אפשרויות הצילום החשובות ביותר עבור צילום מוצרים. במה מדובר? עבור אילו מטרות הוא משמש? ומה התועלות שהוא יכול לספק?
תוכן עניינים
ברמה הטכנית הפשוטה, מדובר בהצגת מוצר מסוים, בסביבה מיוחדת ולצד אנשים וחפצים שונים. זאת, בשונה מצילום אשר מציג את המוצר לקונים הפוטנציאליים, באופן בסיסי בלבד. צילום זה יהיה לרוב צילום של המוצר ושל אריזתו, על רקע לבן.
לעומת זאת, צילומי אווירה הולכים הרבה מעבר לכך. הצילומים עשויים להיות מוצגים לצד פקשוטים וכהשלמה עבורם. דוגמה לכך, הוא צילום שער לקטלוג מוצרים – על השער ניתן לראות צילום אווירה של המוצר, ובתוך הקטלוג ניתן לראות בעיקר צילומי מוצר ולידם כמה צילומי אווירה. כל צלם מוצרים איכותי, ידע לתת מענה לא רק לצילומי מוצר פשוטים, אלא גם בשביל צילומי אווירה, שהם סוג הצילומים היותר מאתגר. במה זה מתבטא?
ביצוע צילומי אווירה טובים, דורשים ידע מקצועי וניסיון בצילום ובעריכה. זאת, בדומה למומחיות בעבודת צלם פורטרטים. עם זאת, צילום אווירה מורכב יותר לצלם, הן מבחינת הקומפוזיציה, והן מבחינת מיקום הצילום- בתוך סטודיו לצילום או בחוץ. צילומים כאלה עשויים לכלול:
חפצים מתאימים – בכדי לספק למשל אווירה של "טבע" ואלגנטיות, עשויים להשתמש בחלוקי נחל או בבריכה כרקע.
משטחים כרקע – לעתים משתמשים במשטחים מיוחדים בתור רקע למוצר, שטחים שמתאים גם מבחינה אסתטית וגם מבחינת אופי המוצר. למשל כלי עבודה מודרני לנגרים, שיוצג על שידה עתיקה ויפה.
דוגמנים – אנשים שמשתמשים במוצר, בסביבה האופיינית למוצר ובאופן שמעוניינים להבליט את יתרונותיו.
כשם שצילום אווירה מוסיף אלמנטים ברמה הטכנית לתמונה, הוא גם מוסיף מידע חשוב על המוצר למי שרואה אותו, זהו מידע על אופן השימוש במוצר. היבט זה איננו התועלת היחידה של צילום מסוג זה, אך זו תועלת מיידית וחשובה. לעתים, המוצר הוא כזה שלא מוכר לקונים הפוטנציאליים והצגת אופן השימוש בו "מבהירה את התמונה" במהירות. לדוגמא, נעליים לסוגי פעילויות שונות. כך למשל, אם מדובר בנעלי מטיילים, ניתן לצלם נעליים בשטח, או באמצעות אלמנטים היוצרים אווירה של טיול בשטח. אך אם מדובר בנעלי אופנה, ניתן להמחיש זאת באמצעות דוגמנית שתלך איתן בתוך סטודיו לצילומים או בסביבה אורבנית.
השימוש במילה אווירה בהקשר זה, מרמז על היבט משמעותי נוסף – יצירת תחושות מסוימות ותדמית מסוימת לגבי המוצר. נעלי הטיולים שהזכרנו למשל, הם נעליים המשדרות נוחות בזמן הליכה בשטח וכן עמידות. בנוסף לכך, צילום אווירה מכונים לעתים גם בשם צילומי לייף סטייל, אשר מתאימים לסוג הנעליים השני שהזכרנו- נעלי האופנה. באמצעות שימוש בדוגמנית, ניתן לשדר, יוקרה, יופי, ואף נוחות. צלם תדמית ייקח בחשבון היבטים אלה ולא יסתפק בצילום "יבש" ומקובע של המוצר.
דוגמה פשוטה של שימוש במוצר יכולה להיות בעל מקצוע שמשתמש במוצר מסוים. צילום זה יכול לשמש גם כצילומי תדמית לאותו בעל מקצוע. בואו ניקח לדוגמה בעל מקצוע שעוסק ביודאיקה, הוא עושה עבודות מעץ וגם בניפוח זכוכית. הוא אומן. צילום שלו בזמן ביצוע עבודה יכול לשמש אותו לצילומי תדמית, כמו גם לפרסם את המכונה שבה הוא עובד על עץ.
תמונת תקריב מאקרן על שימוש במבער להתכת זכוכית. האומן מתחיל לעבוד עם זכוכית שקופה.
כאן אפשר לראות תמונת תקריב על הפרח שהאומן מייצר ומדביק עלה לפרח שיצר ממוט זכוכית כחומר גלם.
אמן יודאיקה- רון חובב
כאן אני רואים את האמן עובד עם מבער כדי לייצר מוצר, זהו צילום אווירה לאמן שאפשר לייחס גם כצילום תדמית, למרות שחלק מצילומי תדמית עושים דווקא בסטודיו לצילום, זהו סוג של צילום בשטח שהמטרה שלו להראות את האמן בזמן שימוש במבער- כלומר אפשר לפרסם גם את חברה שמייצרת את המבערים.
מבער בזמן עבודה
דוגמה אחרת של אותו אומן שעובד עם מחטרה. אפשר לעשות צילומי תדמית לאמן אבל עם זאת אפשר לפרסם את המכונה בזמן עבודה ולא כצילום מוצר בסטודיו על רקע לבן. לפעמים עדיף להראות את המוצר בזמן פעולה מאשר תמונה סטטית משעממת.
אמן יודאיקה עובד עם מוצר (מחרטה)
שימוש במחרטה ע"י אמן שמבול עץ רגיל מייצר בסוף פמוט.
צילומי אווירה יכולים להיות מסוגים שונים. דוגמה אחרת של צילום אווירה זה אומן זכוכית שעושה ויטראז'ים, אפשר לייצר לו תמונות בזמן עבודה של תהליך יצירתי שהוא עובר במעבדה שלו.
ברק אורנובסקי- אמן זכוכית
כאן רואים צילום אווירה של אמן בזמן שהוא עובד עם זכוכית.
בתמונה הזאת רואים איך האמן מנסה להרכיב חתיכות זכוכית שונות לסקיצה שצייר קודם.
כאן אפשר לראות את האווירה שבה עובד האמן.
כלומר צילומי אווירה לא צריכים להיות סטריליים כמו שעושים בסטודיו- שזה לרוב צילום מוצר על רקע אחיד. לפעמים זה משעמם ועדיף להעביר אווירה בתמונה כשיש מצב חי – תשובה שזה לא משהו דומם אלא שיש חיים בתמונה.
צלם סטודיו לא יכול לייצר או להעביר תחושת אווירה כזאת כמו בדוגמאות שצירפתי למעלה כיוון שבסטודיו אין את כל האווירה ששוררת בבית האמן. תדמיינו לעצמכם שכדי לייצר תמונה כזאת בסטודיו לצילום צריך להביא מחטרה, רקע של עץ, מכשירים שבהם משתמש האומן ולהקים סט כזה בסטודיו לצילום. זאת התעסקות גדולה מאוד, נכון שהתוצאה תהיה מעולה, אבל כמה מאמץ נדרש כדי להגיע לתוצאה כזאת? המון ולכן בעיניי כדאי לנצל את ההזדמנות ולהשתמש ב"סט" מוכן כדי לשדר את האווירה של שימוש במוצר ותדמית לבעל העסק/האמן. האמנים בסופו של דבר הם גם בעלי עסק, כיוון שהם מוכרים את המוצרים(כלומר יצירות אמנות) שהם מייצרים.
דוגמה נוספת של צילומי אווירה היא זאת: ד"ר למתמטיקה שהתלמידים שלו משתמשים בחוברות עזר שהוא המציא. אלה הם גם צילומי אווירה.
דוגמה של צילומי אווירה בהם תלמיד שלומד עם חוברות, אלה הם צילומי אווירה שמעבירם מסר שהתלמידים לומדים עם חוברות, כאשר חוברות אלה משווקות לתלמידים/הורים של תלמידים שלומדים מתמטיקה
דוגמה נוספת, זווית יותר רחבה בה רואים תלמידים שלומדים לפי החוברות עזר שד"ר דוד קודיש המציא לתלמידים, בהן הם נעזרים, והם נעזרים בד"ר.
דוגמה נוספת של של צילום אווירה של שימוש במוצר היא תלמידה שיושבת בספריה ולומדת לפי החוברת.
גם כאן מעבירים אווירה של ערב ותלמידה שנעזרת בחוברת. אלה הם צילומי אווירה למוצר.
דוגמה נגדית לצילומי אווירה הם צילומי פקשוט, כלומר מוצר מצולם על רקע לבן. אם הייתי מצלם חוברת לבן, זה היה נחשב כצילום מוצר בסיסי המכונה פקשוט.
כמובן שצילום כזה לא מעביר אווירה והוא משעמם יותר( מה שכן הוא כן מתאים כצילום מוצר לאתרי אינטרנט).
בתמונה הזאת מבינים שזהו צילום תדמית שבו מעבירים מסר של מארזים שאותם משווק הד"ר למתמטיקה.
אפשר לראות שצילומי תדמית ניתן לעשות גם לאנשי עסקים וגם לאמנים שבסופו של דבר כן רוצים להציג עבודות שלהם לקהל הרחב ולמכור אותם. אצל אנשי עסקים המטרה היא אחרת, והם רוצים לקבל תמונה מחמיאה שלהם בין עם זה על רקע לבן בסטודיו לצילום או אצלהם באווירת משרד עם רקע רלוונטי לתחומם.
התמונה האחרונה היא דוגמה קלאסית של צילומי פורטרט עסקי כיוון שרואים בברור את הרקע הלבן של סטודיו, כשאין קשר וחשיבות לרקע אלא הדגש הוא על בן אדם עצמו.
שמי מקס מסטודיו לצילום מקס, מוזמנים להתרשם מגלריות צילומים באתר וליצור איתי קשר לגבי צילום שאתם צריכים.